Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia esitetään.
Sukupuolitietoisuus ja oppimateriaalin kriittinen tarkastelu antavat opettajalle
keinoja moninaisuuden kohtaamiseen. Oppimateriaalitutkimuksen kautta oppikirjakustantajat saavat tietoa siitä, miten oppikirjoja voi kehittää eteenpäin.
Tutkimus toteutettiin laadullisin keinoin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimusaineistona oli kahden eri kustantajan kirjasarjat, jotka olivat Otavan Tutkimusmatka-sarja ja Sanoma Pron Pisara-sarja. Tutkimuksessa käytettiin ainoastaan ympäristöopin 5.–
6.-luokan oppikirjoja. Analyysissa aineistosta tarkasteltiin sukupuolen representaatiota kuvien avulla ja sitä, millaisin kielellisin keinoin sukupuolta ilmennetään.
Tutkimuksesta selvisi, että sukupuoli esitetään ympäristöopin oppikirjoissa
pääasiassa stereotyyppisesti. Sukupuoliin liitetään perinteisiä sukupuolirooleja
noudattavia ominaisuuksia ja lisäksi sukupuoli esitetään heteronormatiivisesti.
Mies esitettiin aktiivisena toimijana, urheilevana sekä moottoriajoneuvoista ja
teknologiasta kiinnostuneena. Nainen esitettiin passiivisena toimijana, vastuullisena ja esimerkillisenä sekä hoivaa ja hellyyttä osoittavana. Lisäksi ammatit olivat sukupuolittuneita. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että ympäristöopin oppikirjat vaatisivat moninaisempaa kuvastoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sukupuolen ja parisuhteen representaatiot suomi toisena kielenä -oppikirjoissa
Söyrinki, Sini (2020)Tutkielmassa tarkastellaan sukupuolen ja parisuhteen representaatioita kahden suomi toisena kielenä (S2) -oppikirjan kappaleteksteissä. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia sukupuolen representaatioita S2-oppikirjojen ... -
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ... -
Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
Pitkänen, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ... -
Sukupuolistereotypiat dystopian rakentajina Stephen ja Owen Kingin romaanissa Sleeping beauties
Viisteensaari, Jenny (2023)Tässä maisterintutkielmassa keskitytään sukupuoleen ja sukupuolistereotypioihin Stephen ja Owen Kin-gin romaanissa Sleeping Beauties (2017). Tutkielmassa analysoidaan romaanin henkilöhahmoja ja sitä, millaisia sukupuolir ... -
Nais- ja mieskuva Suomi toisena kielenä -oppikirjoissa
Salmu, Anu (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.