Seksuaalikasvatus alakoulun kontekstissa : miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin?
Lipiäinen, P. 2016. SEKSUAALIKASVATUS ALAKOULUN KONTEKSTISSA. Miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin? Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 76 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat vastaavat ensinnäkin WHO:n kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen ikäluokkakohtaisiin kehitystehtäviin ja toiseksi opetussuunnitelmassa (OPS 2014) esiintyviin ympäristöopin tehtäviin ja tavoitteisiin seksuaalikasvatuksen alueella. Tutkimus on oppikirjatutkimus ja se noudattaa hermeneuttista, laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi ja lähestymistapa on abduktiivinen eli teoriaohjaava. Tutkimuskohteena on kaksi alakoulun ympäristöopin kirjasarjaa (Pisara ja Tutkimusmatka).
Tutkimuksen teoriaosassa kuvaillaan seksuaalisuutta lapsen kehityksessä ja esitetään mitä tarkoitetaan kokonaisvaltaisella, moninaisella ja monikulttuurisella seksuaalikasvatuksella. Seksuaalikasvatusta koulun kontekstissa käsitellään sekä yksittäisen opettajan roolin että koulun ja opetussuunnitelman näkökulmasta. Tutkimus osoitti, että seksuaalikasvatukselle ei ole perusopetuksen opetussuunnitelmassa (OPS 2014) selkeää ja yksiselitteistä paikkaa. Laaja-alaisen osaamisen taitojen lisäksi seksuaalikasvatuksen sisältöjä on ripoteltu pieninä palasina usean eri oppiaineen alle päävastuun ollessa ympäristöoppi oppiaineen opetuksella.
Tutkimuksen johtopäätelminä voidaan todeta, että WHO:n kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen aihealueista tunnetaitoja, ihmissuhteita ja elämäntyylejä käsitellään oppikirjoissa kattavasti ensimmäisestä kuudenteen luokkaan saakka. Ihmisen seksuaalisuutta ja seksuaalisuuteen liittyviä oikeuksia oppikirjoissa ei käsitellä juuri lainkaan. Tulokset ovat linjassa sen kanssa, että opetussuunnitelmaan (OPS 2014) kirjatuista ympäristöopin tavoitteista ja sisällöistä oppikirjojen keskiössä ovat kaveri- ja tunnetaitojen harjoittelu sekä erilaisissa ristiriita- ja vuorovaikutustilanteissa toimisen taidot. Ihmisen rakennetta ja elintoimintoja, kasvua ja kehitystä käsittelevät aihealueet jäävät selvästi vähemmälle huomiolle.
...
Muu nimeke
Miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin?Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ... -
Luokanopettajien näkemyksiä alakoulun seksuaalikasvatuksesta
Ranto, Mikaela; Vuorela, Veera (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä alakoulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkimus kuvaa, miten luokanopettajat toteuttavat seksuaalikasvatusta työssään. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, ... -
Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa
Kilpeläinen, Anni; Raatikainen, Tanja (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia ... -
”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
Nissinen, Anna; Huovari, Piritta (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ... -
"Seksuaalisuushan on meissä vauvasta vaariin" : luokanopettajien ja terveydenhoitajien kokemuksia 3.-6.-luokkien oppilaiden seksuaaliterveyden tukemisesta
Jakoaho, Anna; Savelainen, Sannimaari (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien ja terveydenhoitajien kokemuksia 3.-6.-luokkien oppilaiden seksuaaliterveyden tukemisesta. Tarkastelussa on sekä omassa työssä tapahtuva seksuaaliterveyden tukeminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.