Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä oppimateriaaleissa esiintyy, jotka tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Lisäksi tarkasteltiin, miten oppimateriaalit eroavat toisistaan luontosuhteen rakentumisen tukemisen suhteen.
Tutkimus oli tutkimusotteeltaan laadullinen. Aineisto koostui Pisara ja Tutkimusmatka -oppikirjasarjojen ensimmäisen ja kuudennen luokan oppikirjasta, tehtäväkirjasta ja opettajan oppaasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin.
Tutkimus osoitti, että oppimateriaaleissa esiintyi tehtäviä, aktiviteetteja, tekstejä ja kuvia, joissa toteutui suoria luontokokemuksia, epäsuoria luontokokemuksia ja välillisiä/symbolisia luontokokemuksia. Oppimateriaaleissa esiintyi tehtäviä, joissa pohdittiin asenteita luontoa kohtaan ja omia luontokokemuksia. Tehtävissä ja teksteissä tuli toimia luonnon hyväksi ja niiden avulla pyrittiin herättää halu toimia luonnon hyväksi. Tutkimus osoitti, että luontosuhteen rakentumisen tukeminen on oppikirjasarjakohtaista. Eri vuosiluokkien materiaaleissa tuettiin luontosuhteen rakentumista eri tavoin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että oppimateriaalit ovat hyvä apuväline oppilaan luontosuhteen tukemisessa. Lisäksi oppimateriaalien välillä on eroja, ja opettajan tulisikin oppimateriaaleja valitessaan tutustua hyvin oppimateriaaleihin ja vertailla niitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kertolaskun käsitteen rakentuminen toisen ja kolmannen luokan oppimateriaaleissa
Koponen, Anna-Katariina (2022)Pro gradu -tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää millä tavoin peruskoulun toisen ja kolmannen luokan matematiikan oppikirjat tukevat kertolaskun käsitteen rakentumista. Tavoitteena oli tutkia ja kuvata, millaisia ... -
Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa
Kilpeläinen, Anni; Raatikainen, Tanja (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia ... -
Seksuaalikasvatus alakoulun kontekstissa : miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin?
Lipiäinen, Piia (2016)Lipiäinen, P. 2016. SEKSUAALIKASVATUS ALAKOULUN KONTEKSTISSA. Miten ympäristöopin oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen sisältöihin ja tavoitteisiin? Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.