University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä

Icon
267.6 Kb

Authors
Lonkila,Pekka |
Lähderinne, Sakari
Date
2017
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään oppilaiden kokemusmaailmaa ja koulunkäyntiin kohdistamia arvostuksia, kuten suhtautumista opettajiin, opiskeltaviin asioihin, oppimiseen sekä motivaatiota koulua kohtaan. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Haastatteluun valittuja kahdeksaa poikaa yhdisti haasteellinen suhde kouluun. Aineisto analysoitiin edeten aineistolähtöisestä sisällönanalyysistä teoriaohjaavaan teemoja tarkentavaan sisällönanalyysiin. Haastatteluaineistosta tehtyjen havaintojen mukaan oppilaat kokivat oppilas-opettajasuhteen jännitteiseksi, he olivat heikosti sitoutuneet koulun sääntöihin ja eivät juurikaan arvostaneet koulua ja opiskelua. Oppilaat eivät kokeneet saavansa riittävästi tukea oppimiseensa, mutta heidän kuvauksensa osoittivat suhteiden kavereihin olevan myönteinen voimavara. Tulosten pohjalta ehdotamme, että koulussa tulisi keskustella avoimemmin koulua koskevista säännöistä ja toimintatavoista. Oppilaita tulisi osallistaa enemmän kouluarkea koskevaan päätöksentekoon ja siten edistää koulunkäynnin kokemista omakohtaisempana ja siten edistää mielekkyyden kokemusta, motivaatiota ja kouluun kiinnittymistä. Yläkouluun kiinnittymisen kannalta olisi lisäksi keskeistä panostaminen lämpimien oppilas-opettajasuhteiden rakentamiseen. ...
Keywords
Kouluun kiinnittyminen motivaatio yläkoulu opettaja-oppilassuhde pojat (ikäryhmät)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705292541

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta 

    Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...
  • Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä 

    Kolehmainen, Sari; Savela, Minna (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, ...
  • Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla 

    Jokinen, Hanna-Maria (2018)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutusk ...
  • Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla 

    Hautala, Stina (2017)
    Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ...
  • Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus 

    Keränen, Kim (2018)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre