Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Tekijät
Päivämäärä
2017Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. Tavoitteena oli tarkastella tunne- ja vuorovaikutustaitojen yhteys ryhmän kiinteyteen, miten taitoja käytetään ja toisaalta myös tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytön haasteet. Liikuntatuntiin liittyy usein paljon vaihtelevia vuorovaikutustilanteita. Oleellista on, että tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat opetettavissa, opittavissa ja kehittyvät harjoittelemalla – aivan kuten muutkin taidot.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa perehdyttiin aluksi ryhmän käsitteeseen sekä ryhmän perusominaisuuksiin ja -tavoitteisiin. Seuraavaksi tutustuttiin kirjallisuuteen, joka liittyi tunne- ja vuorovaikutustaitoihin sekä niiden yhteydestä koulumaailmaan. Empiirisessä osassa selvitettiin, miten teoreettisessa osassa mainitut tunne- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat ryhmän kiinteyteen, miten niitä käytetään liikuntatunnilla ja mitä haasteita niihin liittyy. Tutkimuksen kohteena olivat kaksi liikunnanopettajaa ja viisi yläkouluikäistä oppilasta. Aineisto kerättiin vuoden 2014 aikana ja analysoitiin vuonna 2015. Haastateltavien valinnassa oleellista oli, että mukaan saatiin sekä opettaja- että oppilasnäkökulma.
Tutkimuksen perusteella tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta ja harjoittelua on syytä edistää. Halu kehittää omia ja muiden taitoja voivat merkittävästi edesauttaa sujuvaa oppimista, opettamista, koulumenestystä ja ryhmässä viihtymistä. Opettajan läsnä oleva eläminen ryhmän mukana koetaan erityisen tärkeänä. Sekä oppilaat että opettajat käyttävät eri menetelmiä ja pitivät taitoja tärkeinä, mutta osittain haastavina käyttää.
Tutkimus vahvistaa jo aiemmin saatuja tuloksia tunne- ja ihmissuhdetaitojen harjoittelun tarpeesta ja merkityksestä sekä opettajien että oppilaiden näkökulmasta. Liikunnanopettajien koulutuksessa voisi huomioida, kuinka näitä taitoja voitaisiin tietoisemmin ja systemaattisemmin liittää osaksi liikunnan käytännön opetusta olettamatta liiaksi, että taidot kehittyvät ikään kuin itsestään ja pelkästään opettajan esimerkillä. Tietoinen tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja fyysisesti tehokkaan liikuntatunnin toteuttaminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.
...
Emotional and social interaction skills during physical education class. Physical education teachers’ and pupils’ experiences of using emotional and social interaction skills during physical education class at upper comprehensive school.
The purpose of this interview study based on phenomenological-hermeneutical method was to examine the emotional and social interaction skills of physical education teachers and upper comprehensive school pupils and the using of these skills during physical education classes. The aim of this study was to examine the relation between emotional and social interaction skills and group's cohesion, using of these skills, and on the other hand, the challenges of using emotional and social interaction skills. Physical education class often involves a lot of variable interaction situations. It is relevant to understand that emotional and social interaction skills can be taught, learned and evolved by practicing - just like any other skills.
The theory part of the study consists of the concept of the group and the basic characteristics and aims of the group. Emotional and social interaction skills and their connection to school are also dealt with in the study. Empirical part of the study examines how the emotional and social interaction skills affect group cohesiveness, how they are used in physical education class and what challenges are associated with them. The interviewees were two physical education teachers and five upper comprehensive school students. The material was collected during 2014 and analyzed in 2015. When selecting the participants for the interview it was essential to include both the teachers’ and the pupils’ point of view.
The study pointed out the necessity of teaching and practicing emotional and interaction skills. Willing to develop one’s own and others’ skills can significantly enhance fluent learning, teaching, school performance and group cohesion. The presence of the teacher in the group is particularly important. Both pupils and teachers use different methods and consider the skills important, but partly challenging to use.
The study strengthens previous results on the necessity and importance of practicing emotional and interpersonal skills both from teachers’ and pupils’ angle. In physical education teacher education could be taken under consideration how these skills can be more consciously and systematically linked to the practical teaching of physical education, without assuming too much that skills develop as if by themselves and merely by a teacher's example. Conscious training of emotional and interpersonal skills and achieving a physically effective class do not rule out each other.
...
Asiasanat
emotional and social interaction skills group dynamics cohesion upper comprehensive school physical education Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus liikuntakasvatus koululiikunta sosiaalinen vuorovaikutus tunnetaidot sosiaaliset taidot sosiaalinen koheesio ryhmädynamiikka opettaja-oppilassuhde yläkoulu
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
Lauri, Hilda; Uski, Saila (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tunne- ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Paajanen, Samu; Ylitalo, Pyry (2024)The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating from the master's level adult education program in physical education regarding teaching social and emotional skills in upper ... -
"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ... -
Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
Jokinen, Hanna-Maria (2018)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutusk ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.