Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorLonkila,Pekka
dc.contributor.authorLähderinne, Sakari
dc.date.accessioned2017-05-29T10:40:34Z
dc.date.available2017-05-29T10:40:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1702656
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54157
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään oppilaiden kokemusmaailmaa ja koulunkäyntiin kohdistamia arvostuksia, kuten suhtautumista opettajiin, opiskeltaviin asioihin, oppimiseen sekä motivaatiota koulua kohtaan. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Haastatteluun valittuja kahdeksaa poikaa yhdisti haasteellinen suhde kouluun. Aineisto analysoitiin edeten aineistolähtöisestä sisällönanalyysistä teoriaohjaavaan teemoja tarkentavaan sisällönanalyysiin. Haastatteluaineistosta tehtyjen havaintojen mukaan oppilaat kokivat oppilas-opettajasuhteen jännitteiseksi, he olivat heikosti sitoutuneet koulun sääntöihin ja eivät juurikaan arvostaneet koulua ja opiskelua. Oppilaat eivät kokeneet saavansa riittävästi tukea oppimiseensa, mutta heidän kuvauksensa osoittivat suhteiden kavereihin olevan myönteinen voimavara. Tulosten pohjalta ehdotamme, että koulussa tulisi keskustella avoimemmin koulua koskevista säännöistä ja toimintatavoista. Oppilaita tulisi osallistaa enemmän kouluarkea koskevaan päätöksentekoon ja siten edistää koulunkäynnin kokemista omakohtaisempana ja siten edistää mielekkyyden kokemusta, motivaatiota ja kouluun kiinnittymistä. Yläkouluun kiinnittymisen kannalta olisi lisäksi keskeistä panostaminen lämpimien oppilas-opettajasuhteiden rakentamiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (76 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherKouluun kiinnittyminen
dc.titleYläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705292541
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-05-29T10:40:34Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysopojat (ikäryhmät)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot