University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta

Thumbnail
View/Open
422.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Himanko, Nina |
Honkanen, Jarmo
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Lisäksi tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä siitä, mikä merkitys kouluun kiinnittymisellä on oppilaan koulunkäyntiin. Tutkimuksen avulla kuvattiin myös sitä, millaisena oppilaan kouluun kiinnittyminen näyttäytyy koulun arjessa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sitä määrittää fenomenografinen tutkimusote, jossa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten käsitykset ja arkiajattelu. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina toukokuussa 2022. Kaikki haastateltavat opettajat työskentelevät alakouluissa luokanopettajina. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraista otantaa käyttäen ja perustuen vapaaehtoisuuteen. Aineisto analysoitiin fenomenografisesti ja kuvauskategoriat muodostavat tutkimuksen päätulokset. Tutkimus osoitti, että luokanopettajien käsitykset kouluun kiinnittymisestä liittyvät turvallisuuden tunteeseen ja osallisuuden kokemukseen. Kouluun kiinnittynyt oppilas tulee kouluun mielellään ja on sitoutunut osallistumaan kaikkeen koulun toimintaan. Hänellä on koulussa ainakin yksi hyvä kaveri ja kodin asenne on koulunkäyntiä tukeva. Opettajan rooli turvallisen ilmapiirin rakentajana ja lämminhenkisenä, helposti lähestyttävänä, oppilasta kannustavana aikuisena tukee oppilaan kiinnittymistä kouluun. Myös jatkuvalla ryhmäytymisellä ja systemaattisella hyvinvointitaitojen opettamisella nähdään olevan kiinnittymistä tukevia vaikutuksia. ...
Keywords
oppilaan kouluun kiinnittyminen käsitykset fenomenografia oppilaat luokanopettajat koulut opettajat opettaja-oppilassuhde opetus osallisuus motivaatio vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206233618

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä 

    Kolehmainen, Sari; Savela, Minna (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, ...
  • Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä 

    Kanerva, Sanna (2022)
    Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ...
  • Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta 

    Nieminen, Reeta (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä itsetunnosta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeistä sekä oppilaan itsetunnon kehittymisen ...
  • Yläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä 

    Lonkila,Pekka; Lähderinne, Sakari (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään ...
  • Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla 

    Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)
    The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre