University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla

Icon
438.6 Kb

Authors
Jokinen, Hanna-Maria
Date
2018
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen tieteenfilosofia. Toteutin tutkimuksen teemahaastattelemalla yläkoulun 8- ja 9-luokan oppilaita. Tutkimukseen osallistui 7 tyttöä kahdesta eri koulusta. Haastattelut kestivät 12 minuutista 27 minuuttiin. Haastattelujen keskiarvo oli 21 minuuttia. Litteroitua tekstiä syntyi 28 sivua. Käytetty fontti oli Times New Roman, fonttikoko 12 ja riviväli 1,5. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat liikunnanopettaja-oppilassuhteen asymmetriseksi ja myönteiseksi. Myönteinen suhde sisälsi huomioivan, läheisen, luotettavan, supportiivisen sekä ymmärtäväisen suhteen kokemukset. Asymmetrisellä oppilaat kuvasivat, miten suhde on erilainen opettajan ja oppilaiden välillä tiedon jakamisen tasolla ja roolien vuoksi. Oppilaat kokivat liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisen olevan enimmäkseen toivottua käyttäytymistä. Tällaiseksi vuorovaikutuskäyttäytymiseksi koettiin arviointia vähentävä vuorovaikutuskäyttäytyminen, henkilökohtaisena, kannustavana, myönteisenä ja vastuuttavana koettu vuorovaikutuskäyttäytyminen. Ei-toivotuksi vuorovaikutuskäyttäytymiseksi koettiin ahdistava ja epämieluisa toiminta, jotka molemmat liittyivät palautteenantamiseen. Tällaista oli neuvova tai korjaava palaute, joka annettiin koko liikuntaryhmän kuullen. Osa liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä oli oppilaiden kokemuksien mukaan neutraalia, kuten ohjeiden antaminen sekä myönteisen palautteen antaminen kaikkien kuullen yksittäisellekin oppilaalle. Tulokset osoittivat myös oppilaiden kokevan ristiriitaisena jotakin liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymistä liikuntatunnilla. Tällaista oli esimerkiksi palautteenantaminen, mikä oli toivottua, mutta samalla saattoi luoda suoriutumisen paineita tunnille, mikä oli osaltaan epätoivottua. ...
Keywords
liikunnanopettaja-oppilassuhde vuorovaikutus liikunnanopettajat opettaja-oppilassuhde yläkoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181517

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24530]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla 

    Hautala, Stina (2017)
    Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ...
  • Henkinen hyvinvointi koulun liikuntatunnilla : yläkoulun kahdeksasluokkalaisten ja liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta 

    Lukkarila, Suvi; Pulkkinen, Salla (2010)
    Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää nuorten henkistä pahoinvointia aiheuttavia tekijöitä, henkisen pahoinvoinnin näkymistä koulun liikuntatunnilla ja opettajien vuorovaikutuksellisia keinoja kohdata vaikeita sosiaalisia ...
  • Hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksia 2000 -luvulla 

    Lamminaho-Saarinen, Tiina (2019)
    Hyvän opettajan ominaisuuksien arvostus on muuttunut ajan kuluessa yhteiskunnan muutosten myötä. Uudistuneet opetussuunnitelmat ovat muuttaneet liikunnan opetusta ja samalla myös ne ovat muuttaneet hyvältä liikunnanopettajalta ...
  • Yläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä 

    Lonkila,Pekka; Lähderinne, Sakari (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään ...
  • Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä 

    Lehto, Satu (2017)
    Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre