Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
Päivämäärä
2013Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, pystyvyyskäsitykset) yhteyttä kouluun kiinnittymisen tulkintoihin. Tutkimuksen aineisto kerättiin viiden eri yläkoulun aineen- ja erityisopettajilta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 178 vastaajaa.
Kysely koostui kahdesta eri osiosta, joista ensimmäinen mittasi kouluun kiinnittymisen osa-alueita ja jälkimmäinen opettajien pystyvyyskäsityksiä. Vastaukset analysoitiin määrällisen tutkimuksen keinoin. Opettajille annettiin lisäksi mahdollisuus kertoa omista keinoistaan tukea oppilaan kouluun kiinnittymistä avoimen kysymyksen muodossa. Avoimen kysymyksen osalta vastaukset analysoitiin käyttämällä teemoittelua ja sisällönanalyysia.
Kouluun kiinnittymisen osa-alueista emotionaalinen kiinnittyminen nousi merkittävimmäksi kiinnittymisen ulottuvuudeksi. Vaikka keskiarvopistemäärät arvioinneissa olivat korkeat, erot kognitiiviseen ja behavioraaliseen osa-alueeseen olivat selvät. Behavioraalinen kiinnitty-minen puolestaan sai arvioissa vähemmän merkitystä muihin osa-alueisiin nähden. Taustamuuttujien osalta sukupuoli nousi merkittävimmäksi erottavaksi tekijäksi. Naiset arvioivat jokaista osa-aluetta opetuksen ja oppimisen kannalta tärkeämmäksi kuin miehet.
Opettajien kuvaamat kiinnittymistä tukevat keinot ovat tiivistettynä seuraavat: opettaja-oppilassuhteen rakentaminen, sosiaaliseen oppimis-ympäristöön liittyvät keinot, opettajan pedagogisen osaamisen hyödyntäminen ja yhteistyön keinot. Näin ollen opettajat painottavat sekä käytännön toiminnallaan että opetusta yleisemmällä tasolla arvioidessaan emotionaalista ulottuvuutta.
Tämä tutkimus antaa osaltaan näkemystä siihen, miten opettajat tulkitsevat kouluun kiinnittymistä. On tärkeää, että opettajat tiedostavat kouluun kiinnittymisen merkityksen oppimisessa ja opettamisessa. Näin heillä on omalta osaltaan mahdollisuus vaikuttaa siihen, että oppilaat kokevat oppimisen merkitykselliseksi ja kielteisen kehityksen riski vähenee. Kouluun kiinnittymisen huomioiminen ja oppilaiden kiinnittymisen arviointi voisivat olla näkyvämmin esillä koulujen arjessa.
...


Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29727]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Yläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä
Lonkila,Pekka; Lähderinne, Sakari (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään ... -
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ... -
Opettajan ja oppilaan välisen suhteen yhteys oppilaan kouluun sitoutumisessa
Muhonen, Heli; Rajalahti, Annukka (2014) -
Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia
Ojala, Terhi (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to examine and interpret teachers’ experiences of pupils with emotional and behavioural disordres in comprehensive schools in Finland. The term ‘pupils with emotional and behavioural disorders’ ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.