Yläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään oppilaiden kokemusmaailmaa ja koulunkäyntiin kohdistamia arvostuksia, kuten suhtautumista opettajiin, opiskeltaviin asioihin, oppimiseen sekä motivaatiota koulua kohtaan. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Haastatteluun valittuja kahdeksaa poikaa yhdisti haasteellinen suhde kouluun. Aineisto analysoitiin edeten aineistolähtöisestä sisällönanalyysistä teoriaohjaavaan teemoja tarkentavaan sisällönanalyysiin.
Haastatteluaineistosta tehtyjen havaintojen mukaan oppilaat kokivat oppilas-opettajasuhteen jännitteiseksi, he olivat heikosti sitoutuneet koulun sääntöihin ja eivät juurikaan arvostaneet koulua ja opiskelua. Oppilaat eivät kokeneet saavansa riittävästi tukea oppimiseensa, mutta heidän kuvauksensa osoittivat suhteiden kavereihin olevan myönteinen voimavara.
Tulosten pohjalta ehdotamme, että koulussa tulisi keskustella avoimemmin koulua koskevista säännöistä ja toimintatavoista. Oppilaita tulisi osallistaa enemmän kouluarkea koskevaan päätöksentekoon ja siten edistää koulunkäynnin kokemista omakohtaisempana ja siten edistää mielekkyyden kokemusta, motivaatiota ja kouluun kiinnittymistä. Yläkouluun kiinnittymisen kannalta olisi lisäksi keskeistä panostaminen lämpimien oppilas-opettajasuhteiden rakentamiseen.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29727]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
Kolehmainen, Sari; Savela, Minna (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ... -
Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
Jokinen, Hanna-Maria (2018)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutusk ... -
Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Keränen, Kim (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen ...