Yläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään oppilaiden kokemusmaailmaa ja koulunkäyntiin kohdistamia arvostuksia, kuten suhtautumista opettajiin, opiskeltaviin asioihin, oppimiseen sekä motivaatiota koulua kohtaan. Tutkimusaineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Haastatteluun valittuja kahdeksaa poikaa yhdisti haasteellinen suhde kouluun. Aineisto analysoitiin edeten aineistolähtöisestä sisällönanalyysistä teoriaohjaavaan teemoja tarkentavaan sisällönanalyysiin. Haastatteluaineistosta tehtyjen havaintojen mukaan oppilaat kokivat oppilas-opettajasuhteen jännitteiseksi, he olivat heikosti sitoutuneet koulun sääntöihin ja eivät juurikaan arvostaneet koulua ja opiskelua. Oppilaat eivät kokeneet saavansa riittävästi tukea oppimiseensa, mutta heidän kuvauksensa osoittivat suhteiden kavereihin olevan myönteinen voimavara. Tulosten pohjalta ehdotamme, että koulussa tulisi keskustella avoimemmin koulua koskevista säännöistä ja toimintatavoista. Oppilaita tulisi osallistaa enemmän kouluarkea koskevaan päätöksentekoon ja siten edistää koulunkäynnin kokemista omakohtaisempana ja siten edistää mielekkyyden kokemusta, motivaatiota ja kouluun kiinnittymistä. Yläkouluun kiinnittymisen kannalta olisi lisäksi keskeistä panostaminen lämpimien oppilas-opettajasuhteiden rakentamiseen.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705292541Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.

Share