Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen kirjallisuuskat-sauksen periaatteiden mukaisella kirjallisuushaulla löysin tutkielmaani 8 kriteerit täyttävää tutkimusta. Analysoin tutkimukset laadullista sisällönanalyysiä käyttäen ja rakensin tuloksista kuvailevan katsauksen mukaisen synteesin.
Tutkimustulosten perusteella kouluun kiinnittyminen on merkittä-vä tekijä alakouluikäisten lasten koulussa menestymiselle. Kahdeksasta tutkimuksesta seitsemän tulokset puhuivat tämän positiivisen yhteyden olemassaolon puolesta. Ainoastaan yhdessä lukutaitoa koskeneessa tutkimuksessa ei havaittu kiinnittymisen vaikuttaneen lasten oppimiseen. Tässäkin tutkimuksessa keskityttiin vain kiinnittymisen behavioraaliseen ulottuvuuteen, eikä muiden ulottuvuuksien mahdollista vaikutusta oppimiseen käsitelty lainkaan. Kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuudet näyttäisivät käsiteltyjen tutkimusten valossa vaikuttavan koulumenestykseen eri tavoin.
Lapsen oman ominaisuudet (itseohjautuvuus, korkeat odotukset omaa koulutusta kohtaan) ja häntä ympäröivät ulkoiset olosuhteet (opettaja-oppilas-suhde, vertaissuhteet, vanhemmat, koulun ilmapiiri ym.) näyttävät tässä tutkielmassa käsiteltyjen artikkeleiden perusteella vaikuttavan kouluun kiinnittymiseen ja tätä kautta oppilaan koulumenestykseen. Erityisesti opettajan ja oppilaan välisellä suhteella näyttäisi olevan suuri merkitys kouluun kiinnittymiselle ja oppilaan menestykselle koulussa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
Koivu, Eerikki (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen ... -
Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
Kolehmainen, Sari; Savela, Minna (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, ... -
Yläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä
Lonkila,Pekka; Lähderinne, Sakari (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään ... -
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...