Lapsen vahvuudet kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vahvuuksia kasvattajat
kirjaavat esiopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin,
miten kasvattajat kirjaavat vahvuuksia asiakirjoihin. Tutkimusaineisto koostui
30 esiopetusikäisen lapsen kolmiportaisen tuen asiakirjoista. Aineisto analysoitiin
sekä sisällönanalyysin että diskurssianalyysin avulla. Lapsen vahvuuksien
kuvaukset jaettiin sisällöllisesti kuuteen eri ryhmään: kiinnostuksen kohteet,
luonteenvahvuudet, normien mukainen toiminta, yksilöllinen tapa toimia, oppimistaidot
ja tiedot sekä tuen tarpeet. Lisäksi diskurssianalyysia hyödyntäen kuvailtiin
sitä kielenkäyttöä, jolla lapsen vahvuuksista kirjoitettiin eri asiakirjoissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lapsen vahvuuksien kuvausten
tarkkuus vaihteli paljon. Tarkimmat ja monipuolisimmat kuvaukset liittyivät
akateemisten taitojen kuvauksiin, kun taas epätarkimmat ja lyhimmät kuvaukset
liittyivät lapsen ekstroverttien luonteenpiirteiden kuvauksiin. Muutosta kuvattiin
ainoastaan kuvattaessa lapsen kiinnostusta esiopetusta kohtaan sekä kuvatessa
lapsen vuorovaikutustaitoja ja akateemisia taitoja. Kasvattajat kirjasivat
myös lapsen tuen tarpeita vahvuuksien kirjaamiselle varattuun tilaan asiakirjoissa.
Tämän tutkimuksen avulla kasvattajat voivat pohtia omia kirjaamiskäytänteitään.
Erityisen tärkeää on arvioida, miten ja millaisia vahvuuksia asiakirjoihin
jatkossa kirjataan ja millaisen roolin lapsen vahvuudet saavat esimerkiksi tuen
tarpeisiin verrattuna.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Savia, Mari (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ... -
Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Leppänen, Kaisa (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista toimijuutta lapselle rakennetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten toimijuuskuvaukset ... -
Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Mattila, Katariina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi ... -
Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Harju, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ... -
Inklusiiviselle kasvatukselle rakentuvat merkitykset esiopetuksen ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Turunen, Maarja; Raudaskoski, Iida (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia merkityksiä inklusiiviselle kasvatukselle rakennettiin esiopetuksen ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkittiin sitä, miten lapsi asemoitiin asiakirjoissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.