Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi asiakirjoihin on kirjattu. Tutkimusaineisto koostui oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-asiakirjoista (N=105), jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti, että asiakirjat rakensivat moninaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle. Näitä ihanteita olivat ystävällisyys ja sovinnollisuus, sosiaalisuus ja aktiivisuus, kaverisuosio, tunteiden ja käyttäytymisen säätely sekä ryhmässä toimimisen taidot. Vertaissuhteiden tukemisen keinot jakautuivat puolestaan viiteen pääasialliseen tukitoimeen, joita olivat vertaissuhdetaitojen harjoit-telun mahdollistaminen, aikuisen ohjaus vertaisvuorovaikutustilanteissa, interventio-ohjelmat, yleisluontoiset tukitoimet sekä puuttuvat tukitoimet.
Tutkimuksessa havaittiin, että asiakirjoissa esiintyvät tukitoimet keskittyivät enemmän lapsen yksilölliseen tukemiseen kuin koko lapsiryhmää koskevien menetelmien käyttämiseen. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakirjojen tukitoimikuvaukset vaihtelivat yksityiskohtaisesta tuen sisältöjen erittelystä kokonaan puuttuviin tukitoimikirjauksiin saakka. Tutkimus vahvisti myös käsitystä siitä, että suunnitelma-asiakirjoilla ja niiden kirjauksilla on vahva vallankäytöllinen asema, sillä ne loivat kuvaa siitä, että tietyt luonteenpiirteet, ominaisuudet ja käyttäytymismallit ovat toivottavampia kuin toiset. Huomionarvoista onkin pohtia, miten lasten vertaistoimijuuteen liittyvät ihanteet vastaavat ajatusta jokaisen lapsen arvostamisesta omana ainutlaatuisena yksilönään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Jaatinen, Virpi (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa kirjoitettiin lasten matemaattisista taidoista. Lisäksi selvitettiin, miten lapsen oppimisen tavoitteet ... -
Lapsen vahvuudet kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Korhonen, Tiina (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vahvuuksia kasvattajat kirjaavat esiopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin, miten kasvattajat kirjaavat vahvuuksia asiakirjoihin. ... -
Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen ja yhteistyötahojen asemointi esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Kantele, Pauliina; Vehkakoski, Tanja (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten moniammatilliset yhteistyötahot asemoidaan esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui 114 oppimissuunnitelmasta ja ... -
Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Savia, Mari (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ... -
Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Mesimäki, Pauliina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.