Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni
ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen
tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen tuen
asiakirjasta, joita olivat oppimissuunnitelmat, henkilökohtaiset opetuksen järjestämistä
koskevat suunnitelmat sekä pedagogiset arviot ja selvitykset. Aineisto
analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Tutkimuksen tuloksena löydettiin neljä erilaista tapaa viitata lapsen tai huoltajien ääneen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Viittaamisen tavat olivat suora lainaaminen, epäsuora lainaaminen, lapsen tai huoltajan mielentilojen kuvaaminen sekä esiopetuksen tai koulun ulkopuolisen toiminnan kuvaaminen.
Lapsen ja huoltajien äänille muodostui asiakirjoissa neljä eri funktiota, joita olivat
lapsituntemuksen lisääminen, huoltajan kuulemisen osoittaminen, opettajan toiminnan
vahvistaminen sekä yhteisiin toimintaperiaatteisiin sitouttaminen. Tutkimus osoitti, että lapsen tai huoltajien ääntä esiintyi kolmiportaisen tuen asiakirjoissa melko vähän, ja siten myös heidän osallisuutensa dokumenteissa jäi pieneksi. Koska lapsen tai huoltajien ääneen ei juurikaan viitattu asiakirjoissa myöhemmin, heidän vaikutusmahdollisuutensa jäivät heikoiksi. Tulevaisuudessa olisikin tärkeää tutkia enemmän lasten ja huoltajien äänen kuulumista kolmiportaisen tuen asiakirjoissa, sekä sitä miten heidän osallisuuttaan
voitaisiin lisätä asiakirjojen laadintaprosessissa ja lapsille annettavan tuen suunnittelussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Leppänen, Kaisa (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista toimijuutta lapselle rakennetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten toimijuuskuvaukset ... -
Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Harju, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ... -
Lapsen vahvuudet kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Korhonen, Tiina (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vahvuuksia kasvattajat kirjaavat esiopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin, miten kasvattajat kirjaavat vahvuuksia asiakirjoihin. ... -
Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Mesimäki, Pauliina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen ... -
Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Mattila, Katariina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.