University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Thumbnail
View/Open
388.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Savia, Mari
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen tuen asiakirjasta, joita olivat oppimissuunnitelmat, henkilökohtaiset opetuksen järjestämistä koskevat suunnitelmat sekä pedagogiset arviot ja selvitykset. Aineisto analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Tutkimuksen tuloksena löydettiin neljä erilaista tapaa viitata lapsen tai huoltajien ääneen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Viittaamisen tavat olivat suora lainaaminen, epäsuora lainaaminen, lapsen tai huoltajan mielentilojen kuvaaminen sekä esiopetuksen tai koulun ulkopuolisen toiminnan kuvaaminen. Lapsen ja huoltajien äänille muodostui asiakirjoissa neljä eri funktiota, joita olivat lapsituntemuksen lisääminen, huoltajan kuulemisen osoittaminen, opettajan toiminnan vahvistaminen sekä yhteisiin toimintaperiaatteisiin sitouttaminen. Tutkimus osoitti, että lapsen tai huoltajien ääntä esiintyi kolmiportaisen tuen asiakirjoissa melko vähän, ja siten myös heidän osallisuutensa dokumenteissa jäi pieneksi. Koska lapsen tai huoltajien ääneen ei juurikaan viitattu asiakirjoissa myöhemmin, heidän vaikutusmahdollisuutensa jäivät heikoiksi. Tulevaisuudessa olisikin tärkeää tutkia enemmän lasten ja huoltajien äänen kuulumista kolmiportaisen tuen asiakirjoissa, sekä sitä miten heidän osallisuuttaan voitaisiin lisätä asiakirjojen laadintaprosessissa ja lapsille annettavan tuen suunnittelussa. ...
Keywords
lapsen ääni lapset (ikäryhmät) diskurssianalyysi dokumentointi kolmiportainen tuki huoltajat asiakirjat esiopetus osallisuus äänet alkuopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082455

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Leppänen, Kaisa (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista toimijuutta lapselle rakennetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten toimijuuskuvaukset ...
  • Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Harju, Laura (2016)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ...
  • Lapsen vahvuudet kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Korhonen, Tiina (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vahvuuksia kasvattajat kirjaavat esiopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin, miten kasvattajat kirjaavat vahvuuksia asiakirjoihin. ...
  • Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Mesimäki, Pauliina (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen ...
  • Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Mattila, Katariina (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre