Lapsen vahvuudet kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vahvuuksia kasvattajat
kirjaavat esiopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin,
miten kasvattajat kirjaavat vahvuuksia asiakirjoihin. Tutkimusaineisto koostui
30 esiopetusikäisen lapsen kolmiportaisen tuen asiakirjoista. Aineisto analysoitiin
sekä sisällönanalyysin että diskurssianalyysin avulla. Lapsen vahvuuksien
kuvaukset jaettiin sisällöllisesti kuuteen eri ryhmään: kiinnostuksen kohteet,
luonteenvahvuudet, normien mukainen toiminta, yksilöllinen tapa toimia, oppimistaidot
ja tiedot sekä tuen tarpeet. Lisäksi diskurssianalyysia hyödyntäen kuvailtiin
sitä kielenkäyttöä, jolla lapsen vahvuuksista kirjoitettiin eri asiakirjoissa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lapsen vahvuuksien kuvausten
tarkkuus vaihteli paljon. Tarkimmat ja monipuolisimmat kuvaukset liittyivät
akateemisten taitojen kuvauksiin, kun taas epätarkimmat ja lyhimmät kuvaukset
liittyivät lapsen ekstroverttien luonteenpiirteiden kuvauksiin. Muutosta kuvattiin
ainoastaan kuvattaessa lapsen kiinnostusta esiopetusta kohtaan sekä kuvatessa
lapsen vuorovaikutustaitoja ja akateemisia taitoja. Kasvattajat kirjasivat
myös lapsen tuen tarpeita vahvuuksien kirjaamiselle varattuun tilaan asiakirjoissa.
Tämän tutkimuksen avulla kasvattajat voivat pohtia omia kirjaamiskäytänteitään.
Erityisen tärkeää on arvioida, miten ja millaisia vahvuuksia asiakirjoihin
jatkossa kirjataan ja millaisen roolin lapsen vahvuudet saavat esimerkiksi tuen
tarpeisiin verrattuna.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701171172Use this for linking
Language
Finnish