Inklusiiviselle kasvatukselle rakentuvat merkitykset esiopetuksen ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia merkityksiä inklusiiviselle kasvatukselle rakennettiin esiopetuksen ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkittiin sitä, miten lapsi asemoitiin asiakirjoissa ilmenevissä inklusiivisen kasvatuksen diskursseissa. Tutkimusaineisto koostui oppimissuunnitelmista sekä HOJKS-asiakirjoista (N=118), jotka analysoitiin diskurssianalyyttisesti.
Tutkimuksen perusteella suunnitelma-asiakirjoissa inkluusiolle rakentui neljä eri merkitystä: inkluusio itseisarvoisena tavoitteena, inkluusio pedagogisina ratkaisuina, inkluusio ansaittuna lopputuloksena ja inkluusio riittämättöminä tukitoimina. Lapsi asemoitui näissä diskursseissa joko oikeuksien nauttijaksi, tukitoimien kohteeksi, muutoksen aikaansaajaksi tai vaativan tuen tarvitsijaksi. Diskursseista määrällisesti hallitsevin oli inkluusio pedagogisina ratkaisuina, kun taas muut diskurssit jäivät asiakirjoissa marginaalisiksi eikä niiden esiintyvyydessä ollut suuria eroja.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että inklusiivisen kasvatuksen toteutumisen edellytykseksi tuotetaan osittain lapsen muuttuminen ympäristön kehittämisen sijaan. Se synnyttää tarpeen jatkaa sen tutkimista, kuinka koulutusta voisi kehittää vastaamaan jokaisen lapsen tarpeita.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
Arminen, Reeta (2021)Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ... -
Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Harju, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ... -
Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Savia, Mari (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ... -
Lapsen vahvuudet kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Korhonen, Tiina (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vahvuuksia kasvattajat kirjaavat esiopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin, miten kasvattajat kirjaavat vahvuuksia asiakirjoihin. ... -
Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Värtö, Oskari (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ...