Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja.
dc.contributor.authorKorhonen, Tiina
dc.date.accessioned2017-01-17T16:15:27Z
dc.date.available2017-01-17T16:15:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1659078
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52747
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vahvuuksia kasvattajat kirjaavat esiopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin, miten kasvattajat kirjaavat vahvuuksia asiakirjoihin. Tutkimusaineisto koostui 30 esiopetusikäisen lapsen kolmiportaisen tuen asiakirjoista. Aineisto analysoitiin sekä sisällönanalyysin että diskurssianalyysin avulla. Lapsen vahvuuksien kuvaukset jaettiin sisällöllisesti kuuteen eri ryhmään: kiinnostuksen kohteet, luonteenvahvuudet, normien mukainen toiminta, yksilöllinen tapa toimia, oppimistaidot ja tiedot sekä tuen tarpeet. Lisäksi diskurssianalyysia hyödyntäen kuvailtiin sitä kielenkäyttöä, jolla lapsen vahvuuksista kirjoitettiin eri asiakirjoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lapsen vahvuuksien kuvausten tarkkuus vaihteli paljon. Tarkimmat ja monipuolisimmat kuvaukset liittyivät akateemisten taitojen kuvauksiin, kun taas epätarkimmat ja lyhimmät kuvaukset liittyivät lapsen ekstroverttien luonteenpiirteiden kuvauksiin. Muutosta kuvattiin ainoastaan kuvattaessa lapsen kiinnostusta esiopetusta kohtaan sekä kuvatessa lapsen vuorovaikutustaitoja ja akateemisia taitoja. Kasvattajat kirjasivat myös lapsen tuen tarpeita vahvuuksien kirjaamiselle varattuun tilaan asiakirjoissa. Tämän tutkimuksen avulla kasvattajat voivat pohtia omia kirjaamiskäytänteitään. Erityisen tärkeää on arvioida, miten ja millaisia vahvuuksia asiakirjoihin jatkossa kirjataan ja millaisen roolin lapsen vahvuudet saavat esimerkiksi tuen tarpeisiin verrattuna.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervahvuus
dc.subject.otherlapsi
dc.subject.otherkolmiportainen tuki
dc.subject.otherdokumentaatio
dc.subject.otheresiopetus
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.titleLapsen vahvuudet kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701171172
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2017-01-17T16:15:27Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysodokumentointi
dc.subject.ysoesiopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot