University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa

Thumbnail
View/Open
324.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Harju, Laura
Date
2016
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon kohteina olivat lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset ja käyttäytymisen haasteiden pysyvyys asiakirjoissa. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, miten asiakirjoissa vastuutettiin eri tahoja lapsen käyttäytymisen muutoksesta. Aineisto koostui 33:sta esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjasta (lasten henkilökohtaiset oppimissuunnitelmat ja HOJKS:t). Tutkielman ana-lyyttisena viitekehyksenä oli diskurssianalyysi. Tulokset osoittivat, että asiakirjoissa lapsen käyttäytymisen haasteita merkityksellistettiin poisopittavaksi ilmiöksi, lasta hallitsevaksi ilmiöksi ja aikuisen tuesta riippuvaksi ilmiöksi. Lapsen käyttäytymisen haasteista tuotettiin kuvaa lapsen suhteellisen pysyvänä ominaisuutena sekä lapsen ulkoisten ja sisäisten tekijöiden mukaan vaihtelevana ilmiönä. Käyttäytymisen muutoksesta vastuutettiin asiakirjoihin kirjatuissa tavoitteissa ja tukitoimissa lasta, opettajaa ja pedagogiikkaa sekä fyysistä ympäristöä. Haastavasti käyttäytyvälle lapselle tuotettiin asiakirjoissa erilaisia subjektipositioita, joista toisissa hän asemoitui enemmän toimijaksi ja toisissa enemmän toiminnan kohteeksi. Tutkielma herättää pohtimaan ammattilaisten käyttämiä erilaisia kirjaustapoja, joilla haastavasti käyttäytyvää lasta ja hänen käytöstään kuvataan virallisiin asiakirjoihin. Erityisesti voi pohtia sitä, millaiset kirjaustavat tuottavat lapsen käyttäytymisen haasteista pysyvää kuvaa ja millaiset kirjaustavat puolestaan rajaavat haasteita ainoastaan tiettyihin tilanteisiin. ...
Keywords
käyttäytymisen haaste lapsidokumentaatio pedagoginen asiakirja kolmiportainen tuki diskurssianalyysi Diskurssianalyysi lapset dokumentointi asiakirjat käyttäytyminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608263891

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Värtö, Oskari (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ...
  • Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Savia, Mari (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ...
  • Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Mesimäki, Pauliina (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen ...
  • Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Rantanen, Aurora (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka ...
  • Lapsen toimijuus esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Leppänen, Kaisa (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaista toimijuutta lapselle rakennetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten toimijuuskuvaukset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre