Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen
Asunta, P., Viholainen, H., Westerholm, J., & Rintala, P. (2015). Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen. Liikunta ja tiede, 52(1), 78-86.
Published in
Liikunta ja tiedeDate
2015Discipline
ErityispedagogiikkaErityisliikuntaLiikuntapedagogiikkaSpecial EducationAdapted Physical ActivitySport PedagogyCopyright
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015.
Motorisen oppimisen vaikeuksia kuvaava termistö on hyvin kirjavaa.
Suomessa ongelmien diagnosoinnissa käytetään käsitteitä kehityksellinen
koordinaatiohäiriö ja motoriikan kehityshäiriö. Lapsia,
joilla on motorisen oppimisen ongelmia, arvioidaan olevan noin 5–6
prosenttia ikäluokasta; jokaisessa koululuokassa on siis keskimäärin
yksi oppilas, joka tarvitsee motoriseen oppimiseensa tukea. Vaikka
häiriö on yleinen, liikuntaa opettavilta opettajilta puuttuu työkalut
motoriikan oppimisvaikeuden tunnistamiseen kouluympäristössä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä kulttuurinen käännös
hollantilaisesta opettajille kehitetystä Motor Observation Questionnaire
for Teachers (MOQ-T) -lomakkeesta (suomeksi Motoriikan
havainnointilomake, MOQ-T-FI). Tutkimus antoi alustavaa tietoa
mittarin validiteetista ja sen soveltuvuudesta suomalaisten opettajien
käyttöön. Kulttuuriin sopeuttaminen tehtiin kuuden vaiheen kautta
noudattaen Beatonin ja muiden (2000) antamia ohjeita kyselylomakkeiden
kulttuurisesta kääntämisestä.
Tulokset osoittivat, että kulttuurinen kääntäminen onnistui hyvin.
Esitestauksen perusteella suomalainen versio vastasi rakenteellisesti
kohtuullisen hyvin alkuperäistä. Se erotteli hyvin lapset, joilla on
motorisen oppimisen vaikeuksia, niistä, joilla motorinen suorituskyky
oli iänmukainen. Opettajat pitivät lomaketta käyttökelpoisena,
helposti ymmärrettävänä ja tarpeellisena oppilaiden motorisen oppimisen
vaikeuksien tunnistamisessa.
...
Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Search the Publication Forum
0358-7010Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24597748
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motor learning difficulties, such as the developmental coordination disorder (DCD), imply substantial difficulties in learning new motor skills. The purpose of this study was to develop an observation tool for teachers ... -
Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
Kuikka, Henna (2015)Kuikka, Henna 2015. Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, löytyvätkö opettajan ... -
Psychometric properties of observational tools for identifying motor difficulties : a systematic review
Asunta, P.; Viholainen, H.; Ahonen, T.; Rintala, P. (BioMed Central Ltd., 2019)Background Early identification of children with motor difficulties, such as developmental coordination disorder (DCD), is essential. At present only a fraction of children with DCD are identified. The purpose of the study ... -
Reliability and validity of the Finnish version of the motor observation questionnaire for teachers
Asunta, Piritta; Viholainen, Helena; Ahonen, Timo; Cantell, M.; Westerholm, J.; Schoemaker, M.M.; Rintala, Pauli (Elsevier B.V., 2017)Objectives Observational screening instruments are often used as an effective, economical first step in the identification of children with Developmental Coordination Disorder (DCD). The aim was to investigate the ... -
Motoriikan havainnointilomakkeen (MOQ-T) luotettavuus 6-vuotiaiden lasten arvioinnissa
Savolainen, Noora; Vienola, Susanna (2014)Tässä tutkimuksessa selvitettiin Motoriikan havainnointilomakkeen (MOQ-T) luotettavuutta arvioitsijareliabiliteetin avulla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin MOQ-T-lomakkeen validiteettia käyttämällä kriteerimittauksena ...