dc.contributor.author | Asunta, Piritta | |
dc.contributor.author | Viholainen, Helena | |
dc.contributor.author | Westerholm, Jari | |
dc.contributor.author | Rintala, Pauli | |
dc.date.accessioned | 2016-12-02T08:14:49Z | |
dc.date.available | 2016-12-02T08:14:49Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Asunta, P., Viholainen, H., Westerholm, J., & Rintala, P. (2015). Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>52</i>(1), 78-86. | |
dc.identifier.other | CONVID_24597748 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52145 | |
dc.description.abstract | Motorisen oppimisen vaikeuksia kuvaava termistö on hyvin kirjavaa.
Suomessa ongelmien diagnosoinnissa käytetään käsitteitä kehityksellinen
koordinaatiohäiriö ja motoriikan kehityshäiriö. Lapsia,
joilla on motorisen oppimisen ongelmia, arvioidaan olevan noin 5–6
prosenttia ikäluokasta; jokaisessa koululuokassa on siis keskimäärin
yksi oppilas, joka tarvitsee motoriseen oppimiseensa tukea. Vaikka
häiriö on yleinen, liikuntaa opettavilta opettajilta puuttuu työkalut
motoriikan oppimisvaikeuden tunnistamiseen kouluympäristössä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä kulttuurinen käännös
hollantilaisesta opettajille kehitetystä Motor Observation Questionnaire
for Teachers (MOQ-T) -lomakkeesta (suomeksi Motoriikan
havainnointilomake, MOQ-T-FI). Tutkimus antoi alustavaa tietoa
mittarin validiteetista ja sen soveltuvuudesta suomalaisten opettajien
käyttöön. Kulttuuriin sopeuttaminen tehtiin kuuden vaiheen kautta
noudattaen Beatonin ja muiden (2000) antamia ohjeita kyselylomakkeiden
kulttuurisesta kääntämisestä.
Tulokset osoittivat, että kulttuurinen kääntäminen onnistui hyvin.
Esitestauksen perusteella suomalainen versio vastasi rakenteellisesti
kohtuullisen hyvin alkuperäistä. Se erotteli hyvin lapset, joilla on
motorisen oppimisen vaikeuksia, niistä, joilla motorinen suorituskyky
oli iänmukainen. Opettajat pitivät lomaketta käyttökelpoisena,
helposti ymmärrettävänä ja tarpeellisena oppilaiden motorisen oppimisen
vaikeuksien tunnistamisessa. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Liikuntatieteellinen Seura ry | |
dc.relation.ispartofseries | Liikunta ja tiede | |
dc.subject.other | MOQ-T | |
dc.subject.other | kehityksellinen koordinaatiohäiriö | |
dc.subject.other | motorisen oppimisen vaikeudet | |
dc.subject.other | havainnointilomake | |
dc.subject.other | kulttuurinen kääntäminen | |
dc.subject.other | questionnaire | |
dc.subject.other | developmental coordination disorder | |
dc.subject.other | motor learning difficulties | |
dc.subject.other | cultural adaptation | |
dc.title | Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201611254789 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityisliikunta | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Adapted Physical Activity | en |
dc.contributor.oppiaine | Sport Pedagogy | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2016-11-25T13:15:45Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 78-86 | |
dc.relation.issn | 0358-7010 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 52 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.type.okm | A1 | |