Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAsunta, Piritta
dc.contributor.authorViholainen, Helena
dc.contributor.authorWesterholm, Jari
dc.contributor.authorRintala, Pauli
dc.date.accessioned2016-12-02T08:14:49Z
dc.date.available2016-12-02T08:14:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAsunta, P., Viholainen, H., Westerholm, J., & Rintala, P. (2015). Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>52</i>(1), 78-86.
dc.identifier.otherCONVID_24597748
dc.identifier.otherTUTKAID_65509
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52145
dc.description.abstractMotorisen oppimisen vaikeuksia kuvaava termistö on hyvin kirjavaa. Suomessa ongelmien diagnosoinnissa käytetään käsitteitä kehityksellinen koordinaatiohäiriö ja motoriikan kehityshäiriö. Lapsia, joilla on motorisen oppimisen ongelmia, arvioidaan olevan noin 5–6 prosenttia ikäluokasta; jokaisessa koululuokassa on siis keskimäärin yksi oppilas, joka tarvitsee motoriseen oppimiseensa tukea. Vaikka häiriö on yleinen, liikuntaa opettavilta opettajilta puuttuu työkalut motoriikan oppimisvaikeuden tunnistamiseen kouluympäristössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä kulttuurinen käännös hollantilaisesta opettajille kehitetystä Motor Observation Questionnaire for Teachers (MOQ-T) -lomakkeesta (suomeksi Motoriikan havainnointilomake, MOQ-T-FI). Tutkimus antoi alustavaa tietoa mittarin validiteetista ja sen soveltuvuudesta suomalaisten opettajien käyttöön. Kulttuuriin sopeuttaminen tehtiin kuuden vaiheen kautta noudattaen Beatonin ja muiden (2000) antamia ohjeita kyselylomakkeiden kulttuurisesta kääntämisestä. Tulokset osoittivat, että kulttuurinen kääntäminen onnistui hyvin. Esitestauksen perusteella suomalainen versio vastasi rakenteellisesti kohtuullisen hyvin alkuperäistä. Se erotteli hyvin lapset, joilla on motorisen oppimisen vaikeuksia, niistä, joilla motorinen suorituskyky oli iänmukainen. Opettajat pitivät lomaketta käyttökelpoisena, helposti ymmärrettävänä ja tarpeellisena oppilaiden motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistamisessa.
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen Seura ry
dc.relation.ispartofseriesLiikunta ja tiede
dc.subject.otherMOQ-T
dc.subject.otherkehityksellinen koordinaatiohäiriö
dc.subject.othermotorisen oppimisen vaikeudet
dc.subject.otherhavainnointilomake
dc.subject.otherkulttuurinen kääntäminen
dc.subject.otherquestionnaire
dc.subject.otherdevelopmental coordination disorder
dc.subject.othermotor learning difficulties
dc.subject.othercultural adaptation
dc.titleMotoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611254789
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineErityisliikuntafi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineAdapted Physical Activityen
dc.contributor.oppiaineSport Pedagogyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2016-11-25T13:15:45Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange78-86
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume52
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot