Motoriikan havainnointilomakkeen (MOQ-T) luotettavuus 6-vuotiaiden lasten arvioinnissa
Abstract
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Motoriikan havainnointilomakkeen (MOQ-T) luotettavuutta arvioitsijareliabiliteetin avulla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin MOQ-T-lomakkeen validiteettia käyttämällä kriteerimittauksena Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC 2) -mittaria riskiryhmään tunnistettujen esikouluikäisten lasten motorisen kehityksen tason arvioimiseen. Tutkimus toteutettiin osana Suomen CP-liitto ry:n ja Niilo Mäki Instituutin Mukaan - liikun, opin ja osallistun -hanketta.
Tutkimukseen osallistui Jyväskylän alueen viidestä eri esikouluryhmästä yhteensä 66 6-vuotiasta lasta, joista kaksi ryhmän aikuista täytti lapsista erilliset MOQ-T-lomakearviot internetissä. Tämän aineiston analyysimenetelmänä käytettiin Cohenin kappaa sekä sisäkorrelaatiokerrointa (ICC). MOQ-T-lomakkeen validiteetin tarkasteluun aineistosta valikoitui 11 lasta, jotka sijoittuivat jomman kumman tai molempien arvioitsijoiden antamien arviopisteiden perusteella punaiselle tai keltaiselle riskialueelle tai lähelle keltaista riskialuetta. Tutkimuksen tekijät arvioivat lapset standardoidulla MABC 2 -testillä, jonka jälkeen testituloksia verrattiin MOQ-T-lomakearvioihin.
Tämän tutkimuksen perusteella MOQ-T-lomakkeen summapisteiden arvioitsijareliabiliteetti oli kohtalainen. Arvioitsijaparien väittämäkohtaiset arviot erosivat toisistaan saman lapsen kohdalla pääasiassa yhdellä tai kahdella pisteellä. MOQ-T-lomakkeen ja MABC 2 -testin tulosten välillä ei tämän tutkimuksen perusteella ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Lasten sijoittuminen keltaiselle tai punaiselle riskialueelle vaihteli MOQ-T-lomakkeen ja MABC 2 -testin välisissä luokitteluissa. Molemmat arviointivälineet luokittelivat pääasiassa samalla tavalla vihreälle riskialueelle sijoittuneet lapset.
Tämän tutkimuksen mukaan MOQ-T-lomakkeella on mahdollisuus muotoutua esiopetuksen henkilökunnan käyttöön sopivaksi motoriikan oppimisvaikeuksien tunnistamisvälineeksi. Tulevaisuudessa tulisi tutkia tarkemmin esiopetuksen henkilökunnan koulutustaustan sekä työkokemuksen vaikutusta MOQ-T-lomakearviointeihin. MOQ-T-lomakkeen luotettavuutta voisi mahdollisesti lisätä kehittämällä lomakkeen täyttämistä koskevan ohjeistuksen.
Main Authors
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408062293Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish