Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto | jyx@jyu.fi

  • suomi  |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • Näytä aineisto
JYX > Artikkelit > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > Näytä aineisto

Reliability and validity of the Finnish version of the motor observation questionnaire for teachers

ThumbnailFinal Draft
Katso/Avaa
382.3Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Asunta, P., Viholainen, H., Ahonen, T., Cantell, M., Westerholm, J., Schoemaker, M. M., & Rintala, P. (2017). Reliability and validity of the Finnish version of the motor observation questionnaire for teachers. Human Movement Science, 53, 63-71. doi:10.1016/j.humov.2016.12.006
Julkaistu sarjassa
Human Movement Science
Tekijät
Asunta, Piritta |
Viholainen, Helena |
Ahonen, Timo |
Cantell, M. |
Westerholm, J. |
Schoemaker, M.M. |
Rintala, Pauli
Päivämäärä
2017
Oppiaine
ErityispedagogiikkaErityisliikuntaPsykologia
Tekijänoikeudet
© 2016 Elsevier B.V. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by Elsevier. Published in this repository with the kind permission of the publisher.

 
Objectives Observational screening instruments are often used as an effective, economical first step in the identification of children with Developmental Coordination Disorder (DCD). The aim was to investigate the psychometric properties of the Finnish version of the Motor Observation Questionnaire for Teachers (MOQ-T-FI). Methods The psychometric properties were tested using two separate samples (S1: age range 6–12, M 9y 5mo, females 101, males 92; S2: age range 6–9, M 7y 7mo, females 404, males 446). Teachers completed the MOQ-T-FI in both samples, and in sample 2 teachers’ ratings were compared to student’s performance on the Movement Assessment Battery for Children-Second Edition (MABC-2). Internal consistency was investigated by using Cronbach’s alpha, predictive validity by receiver operating characteristic (ROC) analysis, concurrent validity by correlation analysis, and construct validity by factor analysis. Results The MOQ-T-FI behaves consistently with its original Dutch version. The internal consistency was excellent (α = 0.97). The bifactor model, with one general factor and two specific factors, fit the data significantly better than the first-order model. The concurrent validity with the MABC-2 was moderate (r = 0.37 p < 0.001). Sensitivity was 82.5% and specificity 44.5%, respectively. Conclusion Notwithstanding the low specificity the MOQ-T-FI can be considered as a promising screening tool in the school environment for Finnish children at risk of motor learning problems. ...
Julkaisija
Elsevier B.V.
ISSN Hae Julkaisufoorumista
0167-9457
Asiasanat
developmental coordination disorderDCDmotor observation questionnaire for teachersMOQ-Tvalidityreliabilitypsychometric propertiesscreening
DOI
10.1016/j.humov.2016.12.006
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706283146

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta [707]
  • Liikuntatieteiden tiedekunta [848]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut
Tietosuojailmoitus
Open Science Centre