Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen
Asunta, P., Viholainen, H., Westerholm, J., & Rintala, P. (2015). Motoriikan havainnointilomake (MOQ-T) suomalaisille opettajille - Motor Observation Questionnaire for Teachers -lomakkeen kulttuurinen kääntäminen. Liikunta ja tiede, 52(1), 78-86.
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2015Oppiaine
ErityispedagogiikkaErityisliikuntaLiikuntapedagogiikkaSpecial EducationAdapted Physical ActivitySport PedagogyTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2015.
Motorisen oppimisen vaikeuksia kuvaava termistö on hyvin kirjavaa.
Suomessa ongelmien diagnosoinnissa käytetään käsitteitä kehityksellinen
koordinaatiohäiriö ja motoriikan kehityshäiriö. Lapsia,
joilla on motorisen oppimisen ongelmia, arvioidaan olevan noin 5–6
prosenttia ikäluokasta; jokaisessa koululuokassa on siis keskimäärin
yksi oppilas, joka tarvitsee motoriseen oppimiseensa tukea. Vaikka
häiriö on yleinen, liikuntaa opettavilta opettajilta puuttuu työkalut
motoriikan oppimisvaikeuden tunnistamiseen kouluympäristössä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä kulttuurinen käännös
hollantilaisesta opettajille kehitetystä Motor Observation Questionnaire
for Teachers (MOQ-T) -lomakkeesta (suomeksi Motoriikan
havainnointilomake, MOQ-T-FI). Tutkimus antoi alustavaa tietoa
mittarin validiteetista ja sen soveltuvuudesta suomalaisten opettajien
käyttöön. Kulttuuriin sopeuttaminen tehtiin kuuden vaiheen kautta
noudattaen Beatonin ja muiden (2000) antamia ohjeita kyselylomakkeiden
kulttuurisesta kääntämisestä.
Tulokset osoittivat, että kulttuurinen kääntäminen onnistui hyvin.
Esitestauksen perusteella suomalainen versio vastasi rakenteellisesti
kohtuullisen hyvin alkuperäistä. Se erotteli hyvin lapset, joilla on
motorisen oppimisen vaikeuksia, niistä, joilla motorinen suorituskyky
oli iänmukainen. Opettajat pitivät lomaketta käyttökelpoisena,
helposti ymmärrettävänä ja tarpeellisena oppilaiden motorisen oppimisen
vaikeuksien tunnistamisessa.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24597748
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motor learning difficulties, such as the developmental coordination disorder (DCD), imply substantial difficulties in learning new motor skills. The purpose of this study was to develop an observation tool for teachers ... -
Psychometric properties of observational tools for identifying motor difficulties : a systematic review
Asunta, P.; Viholainen, H.; Ahonen, T.; Rintala, P. (BioMed Central Ltd., 2019)Background Early identification of children with motor difficulties, such as developmental coordination disorder (DCD), is essential. At present only a fraction of children with DCD are identified. The purpose of the study ... -
Reliability and validity of the Finnish version of the motor observation questionnaire for teachers
Asunta, Piritta; Viholainen, Helena; Ahonen, Timo; Cantell, M.; Westerholm, J.; Schoemaker, M.M.; Rintala, Pauli (Elsevier B.V., 2017)Objectives Observational screening instruments are often used as an effective, economical first step in the identification of children with Developmental Coordination Disorder (DCD). The aim was to investigate the ... -
Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
Kuikka, Henna (2015)Kuikka, Henna 2015. Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, löytyvätkö opettajan ... -
Impact of a multimodal exercise program on tibial bone health in adolescents with Development Coordination Disorder : an examination of feasibility and potential efficacy
Tan, Jocelyn L.; Siafarikas, Aris; Rantalainen, Timo; Hart, Nicolas H.; McIntyre, Fleur; Hands, Beth; Chivers, Paola (Hylonome, 2020)Objectives: Developmental coordination disorder (DCD) compromises bone health purportedly due to lower levels of physical activity. The potential of an exercise intervention to improve bone health parameters in adolescents ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.