”Tätä käytetään ja paljon!” : Suomi-kouluille ensimmäinen yhteinen opetussuunnitelmasuositus
Alisaari, J., Reiman, N., & Vaarala, H. (2015). ”Tätä käytetään ja paljon!” : Suomi-kouluille ensimmäinen yhteinen opetussuunnitelmasuositus. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9.12.2015(Joulukuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/tata-kaytetaan-ja-paljon-suomi-kouluille-ensimmainen-yhteinen-opetussuunnitelmasuositus
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Millainen olisi koulu ilman opetussuunnitelmaa? Miten voidaan opettaa, jos ei ole
opetussuunnitelmaa ohjaamassa opettajan työtä? Suomi-koulut ovat kuitenkin toimineet
maailmalla pian kuusikymmentä vuotta, ja suomea on opetettu ja opittu Saksassa,
Yhdysvalloissa, Thaimaassa, Arabiemiraateissa ja Papua-Uudessa-Guineassa asti.
Ulkomaille muuttaneet vanhemmat ovat olleet huolissaan lastensa suomen kielen
säilymisestä ja perustaneet koulun. Usein koulut ovat myös vakiinnuttaneet asemansa.
Nyt historian rattaat narahtelevat – Suomi-kouluille on laadittu oma
opetussuunnitelmasuositus! Tässä artikkelissa tarkastellaan uuden
opetussuunnitelmasuosituksen linjauksia, kerrotaan sen synnyttäneestä tarpeesta ja
kurkistetaan opettajien ensireaktioihin.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/article/tata-kaytetaan-ja-paljon-suomi-kouluille-ensimmainen-yhteinen-opetussuunnitelmasuositusJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25358117
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Paljon on tehty, mutta paljon on vielä kehitettävää” : saamen kielten etäyhteyksiä hyödyntävän opetuspilotin arviointi 2022
Härmälä, Marita; Sarivaara, Erika; Laihonen, Petteri; Huhtanen, Mari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman arvioinnin tuloksia saamen kielten etäopetuspilotin (1.8.2018−31.8.2023) toimivuudesta ja opetuksen vaikuttavuudesta. Etäopetuspilotissa ... -
Kuntoutuksen yhteinen osaaminen ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa ja kuntoutuksen asiantuntijoiden kokemana
Ström, Mirja (2017)Suomessa sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opinnot toteutuvat pääasiassa ammattikorkeakouluissa ja koulutus on laajaa. Ammattikorkeakoulu-uudistuksen yhteydessä kuntoutusalojen osaamisen ja niiden vahvistaminen ... -
"Pelillisyys... se käsittää niin paljon" : opettajien käsityksiä pelillisyydestä
Linnanmäki, Eeva-Liisa; Petäjämäki, Samuel (2015) -
Opettajakoulutuksessa kestävä kehitys ei näy kovin paljon
Salin, Kasper (Liikuntatieteellinen seura, 2023) -
Child-centred curriculum leadership for the subject of English in Ethiopian primary schools
Tonkyn, Paul (2017)According to Serbessa (2006) there is a tension between Western pedagogy, in particular child-centred learning, and traditional Ethiopian approaches to teaching. In this study, this tension is examined through the teaching ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.