Teachers' views on the challenges, points for development and meaning of the Finnish Schools in the UK
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Suomi-koulut ovat ulkosuomalaisperheiden lapsille suunnattuja, täydentävää opetusta antavia kielikerhoja, jotka opettavat lapsille ja suomen kieltä ja kulttuuria. Koulujen pääasiallinen tavoite on tukea kotona opittua kaksikielisyyttä sekä syventää suomalaista identiteettiä ja suomen oppimista luonnollisessa ympäristössä muiden suomalaislasten ja aikuisten kanssa. Koulut perustuvat vapaaehtoisuuteen ja ovat ulkosuomalaisvanhempien hartiavoimin toimivia yhdistyksiä ja kerhoja, jotka saavat toimintaansa vuosittaista valtionavustusta Suomesta. Kouluilla on myös tärkeä tiedollinen ja kulttuurinen merkitys alueen suomalaisyhteisöille. Isossa-Britanniassa oli vuonna 2015 yhteensä 21 Suomi-koulua, ja niissä kävi noin 550 lasta.
Tämä maisterintutkielma on toimintatutkimus, jossa kartoitettiin Ison-Britannian Suomi-koulujen nykytilannetta ja merkitystä paikallisille suomalaisyhteisöille. Toimintatutkimukselle ominaiseen tapaan osallistuin tutkimukseen sekä tutkijana, että työyhteisön jäsenenä, eli Suomi-koulujen kattojärjestön, Finn-Guildin, koulutusvastaavana.
Tutkimukseen osallistui kymmenen Suomi-koulujen opettajaa kuudesta eri Suomi-koulusta ympäri Isoa-Britanniaa. Aineisto kerättiin semistrukturoituina teemahaastatteluina ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen ensimmäisen osan tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita ja kehityskohtia Suomi-kouluilla on ja kuinka kouluja voidaan kehittää. Tutkimuksen toisessa osassa selvitettiin, millaisia merkityksiä Suomi-kouluilla oliIson-Britannian suomalaisyhteisöille.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomi-koulujen toiminta ja siihen liittyvät haasteet jakautuvat pedagogisiin, hallinnollisiin ja kodin ja koulun yhteistyöhön liittyviin haasteisiin. Pedagogiset haasteet pitivät sisällään huonon oppimateriaalitilanteen, vaikeuden löytää uusia opettajia ja opettajien tukiverkoston puuttumisen. Hallinnollisiin haasteisiin kuului opetustiloihin ja niiden saatavuuteen liittyvät puutteet, hallinnollisen rakenteen epämääräisyys, sekä uusien vapaaehtoisten saaminen mukaan toimintaan. Kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteisiin sisältyi sekä oppilaiden että vanhempien motivoimiseen sekä kaksikeliseen kasvatukseen liittyviä haasteita. Tulokset myös osoittivat, että Suomi-kouluilla oli tärkeä merkitys lapsen kielenoppimisille ja identiteetille, sekä ulkosuomalaisten aikuisten suomalaisen kulttuuri-identiteetin toteuttamiselle ja vaalimiselle. Lisäksi Suomi-koulut ovat merkittäviä tietopankkeja ja suomalaisen toiminnan keskuksia alueen ulkosuomalaisyhteisöille.
Lisätutkimukselle Suomi-koulujen kentällä on yhä tarvetta, sillä koulujen verkosto kasvaa jatkuvasti ja toimii maailmanlaajuisesti. Erityisesti oppilaiden ja perheiden näkökulmia kielenoppimiseen ja kaksikielisyyteen hedelmällistä tutkia, jotta Suomi-koulujen haasteita ja merkityksiä voitaisiin tarkkailla laajemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A research on Finnish-Chinese children’s bilingual identity through multiliteracies : a case study of Chinese heritage learners in Central Finland
Li, Qingyang (2019)Research on the bilingual identity of heritage language learners is a field emerging at the turn of the 21st century. This study explored the Chinese identity and Finnish identity of a group of Chinese heritage learners ... -
A case study on the organizational innovations and challenges of a comprehensive school providing extensive bilingual education
Pekkarinen, Erkka (2019)The goal of this case study was to document the challenges and innovative practices of a large Finnish comprehensive school organization providing an extensive bilingual education program. The study was conducted in 2018. ... -
Spatial ideologies on official bilingualism and co-located schools in Finland and South Tyrol, Italy
From, Tuuli; Platzgummer, Verena; Laihonen, Petteri; Sahlström, Fritjof; Szabó, Tamás Péter (Routledge, 2024)In countries with several official languages, language separation often remains a structural principle in institutional education. Co-located schools, in which two autonomously administered schools with different languages ... -
Teacher experiences of supporting bilingual pupils and bilingual learning in Finnish and English mainstream school contexts
Sjöblom, Sara (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sekä koulukieltä että oppilaiden ensikieliä huomioidaan ja tuetaan kouluissa. Tutkimuksessa keskitytään alakoulun opettajien kokemuksiin ilmiöstä. Koska käytänteet, jotka ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.