University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuntoutuksen yhteinen osaaminen ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa ja kuntoutuksen asiantuntijoiden kokemana

Thumbnail
View/Open
545.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ström, Mirja
Date
2017
Discipline
FysioterapiaPhysiotherapy

 
Suomessa sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opinnot toteutuvat pääasiassa ammattikorkeakouluissa ja koulutus on laajaa. Ammattikorkeakoulu-uudistuksen yhteydessä kuntoutusalojen osaamisen ja niiden vahvistaminen tulevaisuudessa todettiin tärkeäksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää mitä on ammattikorkeakouluissa opiskeltavien kuntoutusalojen yhteinen osaaminen, mikä ilmenee opetussuunnitelmissa ja näiden alojen ammattilaisten kokemuksissa. Tutkimuskysymykset olivat: Mitä on kuntoutuksen yhteinen osaaminen ammattikorkeakoulujen kirjallisissa opetussuunnitelmissa? Millaisia merkityksiä kuntoutuksen yhteisestä osaamisesta on kuntoutuksen alan opiskelijoilla ja ammattilaisilla? Tutkimustehtävään vastattiin fenomenologista tutkimuslähestymistapaa ja Giorgin tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto oli kaksiosainen koostuen kansallisista kuntoutuksen opetussuunnitelmista ja moniammatillisista ryhmähaastatteluista. Opetussuunnitelmat (n=16) olivat verkkopohjaisia kunkin oppilaitoksen kotisivuilta. Haastattelut (n=28) tehtiin moniammatillisina ryhmähaastatteluina. 13 haastattelua tehtiin Helsingissä ”Kuntoutuksen koulutuspäivillä” ja 15 haastattelua tehtiin alueellisesti. Haastatteluihin osallistuvat edustivat kuntoutuksen eri ammattialaoja (fysioterapia, toimintaterapia, kuntoutuksenohjaus, jalkaterapia, naprapatia, osteopatia ja apuvälinetekniikka. Haastatteluihin osallistujat olivat opiskelijoita, opettajia ja työelämän edustajia. Haastatteluihin osallistui yhteensä 219 kuntoutusalan edustajaa. Aineisto kerättiin syys-joulukuun 2014 aikana. Analyysin tuloksena oli, että opetussuunnitelmissa yhteisiä opintoja olivat perusopinnot, ammattiopinnot, valinnaiset opinnot, opinnäytetyö, työharjoittelu sekä kansainväliset opinnot. Näiden sisältö ja laajuus vaihtelivat ammattialoittain sekä ammattikorkeakoulujen välillä. Tuloksena muodostui kahdeksan merkityskokonaisuutta, jotka ovat moniammatilliset opinnot, monialaiset yhteiset opinnot, monialainen opettajuus, moniammatillinen opetus, yhteinen opetuksen suunnittelu, professioiden eettisyys, moniammatilliset kuntoutuksen edellytykset ja kuntoutuksen jatkuvuuden edellytykset. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää tulevaisuudessa opetussuunnitelmien moniammatillisuutta ja rakennetta kehitettäessä. ...
 
The common know-how of rehabilitation in the curricula of the Universities of Applied Sciences and as experts in rehabilitation experience it. In Finland the education in social studies, health studies and studies in rehabilitation is broad and takes place also at Universities of Applied Sciences. There was a need to investigate the competencies and skills in the rehabilitation education programs during the reform of Universities of Applied Sciences. The purpose of the reform was to ensure knowledge base for the occupations in rehabilitation in the future. The aim of this study was to understand what is the common know-how of the curriculum of rehabilitation in the Universities of Applied Science and as the experts of rehabilitation experience it. The research questions were: How is the collective know-how of rehabilitation reflected in the curriculum of the Universities of Applied Sciences? What kind of experiences have the students and the professionals in the field of rehabilitation about the collective know-how of rehabilitation. The research question were approached using the phenomenological method according to Giorgi (1985). The data was in two parts: The national curriculum of rehabilitation and the multi-professional group theme interviews. The curricula (16 pieces) were collected from the websites of each University of Applied Science. The interviews (28) were conducted as multi-professional group theme interviews. 13 interviews were conducted in Helsinki at the “Kuntoutuksen koulutuspäivät” and 15 interviews were conducted at the Universities of Applied Sciences. Participants in the interviews represented various professional fields of rehabilitation. (physiotherapy, occupational therapy, rehabilitation instuctor, podiatry, naprapathy, osteopathy, prosthetics and orthotics) The participants of the interviews were students, teachers and working life representatives. There were all together 219 participants representing the field of rehabilitation. The data transparen pages was collected during September-December 2014. The collective know-how of the curricum was common-, subjectspecific-, voluntary- and international studies, clinical training and thesis. The content and the credentials of the studies were different in between the Universities of Applied Sciences and between the different professions studied. The result of the data analysis consists eight meaning units: multi-professional studies, collective multi-professional studies, multi-professional teaching, common planning of the curricula, professions ethics, multi-professional qualifications in rehabilitation and continuity of rehabilitations qualifications. The findings of this study can be used when planning the curriculum in national rehabilitation field of studies. ...
 
Keywords
Kuntoutus yhteinen osaaminen moniammatillisuus opetussuunnitelma rehabilitation collective know-how multiprofessionality curriculum Fenomenologinen tutkimus terveysala kuntoutus koulutus ammattikorkeakoulut opetussuunnitelmat monialaisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710083953

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Laaja-alainen ja monikerroksinen kuntoutuksen osaaminen 

    Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, 2016)
    Tämä tutkimus liittyy 2014 Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ja ammattikorkeakoulujen käynnistämään korkeakouludialogiin OKM:n, sosiaali- ja terveysministeriön, Valviran, ammattikorkeakoulujen ja sidosryhmien välillä. ...
  • Kuntouttava arki lapsen tueksi : kasvatuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminnan rakentuminen asiantuntijoiden keskusteluissa 

    Sipari, Salla (Jyväskylän yliopisto, 2008)
    Paljon erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat monenlaisten kasvatus- ja kuntoutuspalvelujen käyttäjiä. Lapsen ja perheen näkökulmasta kasvatuksen ja kuntoutuksen tulee muodostaa mielekäs kokonaisuus, jolloin arki järjestetään ...
  • Osaamistavoitteet Iuokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa : näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli 

    Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Hangelin, Sanna; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Poikkeus, Anna-Maija; Warinowski, Anu (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)
    Tässä tutkimuksessa analysoitiin kahden yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmatekstejä selvittäen, miten tekstien sisältämät tavoitteet ilmentävät opettajan työssä olennaisia osaamisalueita. Analyysi ...
  • Kuntoutusalan ammattikorkeakouluopettajien yhteistyö-, verkosto-, tutkimus- ja kehittämisosaaminen 

    Heimo, Inari (2021)
    Globaalit muutokset, tarpeet kansalliselle ja kansainväliselle yhteistyölle sekä ammattikorkeakoulujen laaja-alainen tehtäväkenttä – muun muassa soveltava tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta opetustyön rinnalla – ...
  • Social, health care and rehabilitation educators' competence in professional education : Empirical testing of a model 

    Mikkonen, Kristina; Kuivila, Heli‐Maria; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja‐Leena; Saaranen, Terhi; Sormunen, Marjorita; Salminen, Leena; Mäki‐Hakola, Hanne; Wallin, Outi; Holopainen, Arja; Tuomikoski, Anna‐Maria; Kääriäinen, Maria (Wiley-Blackwell, 2022)
    The social and health care educator's role in educating future professionals need to be stronger emphasised and deserves international recognition. The purpose of this study was to develop and test an empirical model of ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre