A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää englanninopettajien käsityksiä pragmaattisen kompetenssin opettamisesta. Tutkielmassa tutkittiin haastattelujen avulla opettajien ajatuksia pragmaattisen kompetenssin luonteesta, oppijan ominaisuuksista sekä opettajan roolista oppijan pragmaattisen kompetenssin saavuttamisessa. Lisäksi haluttiin selvittää opetetaanko pragmaattisia periaatteita luokassa, ja mitä menetelmiä käyttäen. Lopuksi haastateltavilta kysyttiin heidän mielipiteitään pragmaattisen kompetenssin arvioimisesta.
Pragmaattinen kompetenssi on suhteellisesen uusi tutkimuskohde kielen oppimisen ja opettamisen saralla. Sitä on aiemmissa tutkimuksista tutkittu enimmäkseen oppijoiden näkökulmasta, mistä syystä tähän tutkielmaan kohderyhmäksi valittiin opettajat. Tutkimuksen aineistona oli kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat olivat englanninopettajia yläkoulusta, lukiosta ja yliopiston kielikeskuksesta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin aneistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkielman tulokset osoittivat, että opettajat tiesivät käytännön tasolla mitä pragmaattinen kompetenssi tarkoittaa. Heillä oli kuitenkin vaikeuksia nimetä tarkemmin pragmaattisia periaatteita, ja he olivat epävarmoja siitä, miten pragmatiikan opetus voitaisiin tuoda käytännön tasolle luokkatilanteessa. Lisäksi opettajat uskoivat, että vain lahjakkailla oppijoilla on mahdollisuus saavuttaa pragmaattinen kompetenssi ja tällöinkin oppijat yleensä omaksuvat pragmaattisia periaatteita vapaa-ajallaan koulun ulkopuolella. Opettajat eivät kokeneet kaikkea pragmatiikan opettamista tärkeäksi luokassa, sillä he eivät uskoneet, että heikoimmat oppilaat hyötyisisivät siitä. Tämän johdosta opettajat käyttivät verrattain vähän eksplisiittisiä opetusmenetelmiä luokassa, ja panostivat ennemmin positiivisen evidenssin näyttämiseen, mistä he ajattelivat lahjakkaiden oppijoiden omaksuvan itsenäisesti pragmaattisia periaatteita.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että jos pragmaattisten periaatteiden opetusta halutaan kehittää, opettajille pitäisi antaa enemmän tietoa ja valmiuksia niiden opettamiseen.
...
Muu nimeke
English teachers' notions of pragmatic competenceAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
From the past to the future : self-concepts of English language teachers from Finland and Korea
Park, Noelle (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article explores 1) how two English language teachers from Finland and Korea develop their self-concept as English learners throughout their English learning trajectory, and 2) the positive motivational effects of ... -
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
Naskali, Milja (2024)Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ... -
Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
Mejías, Elisa (2019)Suomessa on tarjolla 12 tutkinto-ohjelmaa sairaanhoitajaopiskelijoille, joissa opintojen kieli on englanti. Tutkinto-ohjelmissa opiskelee sekä suomalaisia että kansainvälisiä opiskelijoita, ja heitä ohjaavat erilaiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.