A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence

Abstract
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää englanninopettajien käsityksiä pragmaattisen kompetenssin opettamisesta. Tutkielmassa tutkittiin haastattelujen avulla opettajien ajatuksia pragmaattisen kompetenssin luonteesta, oppijan ominaisuuksista sekä opettajan roolista oppijan pragmaattisen kompetenssin saavuttamisessa. Lisäksi haluttiin selvittää opetetaanko pragmaattisia periaatteita luokassa, ja mitä menetelmiä käyttäen. Lopuksi haastateltavilta kysyttiin heidän mielipiteitään pragmaattisen kompetenssin arvioimisesta. Pragmaattinen kompetenssi on suhteellisesen uusi tutkimuskohde kielen oppimisen ja opettamisen saralla. Sitä on aiemmissa tutkimuksista tutkittu enimmäkseen oppijoiden näkökulmasta, mistä syystä tähän tutkielmaan kohderyhmäksi valittiin opettajat. Tutkimuksen aineistona oli kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat olivat englanninopettajia yläkoulusta, lukiosta ja yliopiston kielikeskuksesta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin aneistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkielman tulokset osoittivat, että opettajat tiesivät käytännön tasolla mitä pragmaattinen kompetenssi tarkoittaa. Heillä oli kuitenkin vaikeuksia nimetä tarkemmin pragmaattisia periaatteita, ja he olivat epävarmoja siitä, miten pragmatiikan opetus voitaisiin tuoda käytännön tasolle luokkatilanteessa. Lisäksi opettajat uskoivat, että vain lahjakkailla oppijoilla on mahdollisuus saavuttaa pragmaattinen kompetenssi ja tällöinkin oppijat yleensä omaksuvat pragmaattisia periaatteita vapaa-ajallaan koulun ulkopuolella. Opettajat eivät kokeneet kaikkea pragmatiikan opettamista tärkeäksi luokassa, sillä he eivät uskoneet, että heikoimmat oppilaat hyötyisisivät siitä. Tämän johdosta opettajat käyttivät verrattain vähän eksplisiittisiä opetusmenetelmiä luokassa, ja panostivat ennemmin positiivisen evidenssin näyttämiseen, mistä he ajattelivat lahjakkaiden oppijoiden omaksuvan itsenäisesti pragmaattisia periaatteita. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että jos pragmaattisten periaatteiden opetusta halutaan kehittää, opettajille pitäisi antaa enemmän tietoa ja valmiuksia niiden opettamiseen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311192607Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share