Finnish students' views on the English language taught degree program in nursing
Suomessa on tarjolla 12 tutkinto-ohjelmaa sairaanhoitajaopiskelijoille, joissa opintojen kieli on englanti. Tutkinto-ohjelmissa opiskelee sekä suomalaisia että kansainvälisiä opiskelijoita, ja heitä ohjaavat erilaiset motivaatiot englanninkielisessä koulutusohjelmassa opiskeluun. Englanninkielisiä tutkinto-ohjelmia on tutkittu laajasti kansainvälisten opiskelijoiden perspektiivistä ja etenkin tutkinto-ohjelmien vaikutusta kansainvälisten opiskelijoiden integroitumiseen suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään. Kuitenkaan suomalaisia opiskelijoita englanninkielisissä tutkinto-ohjelmissa ei ole tutkittu pääasiallisina kohteina, vaan lähinnä vertailevissa tutkimuksissa kansainvälisten opiskelijoiden rinnalla. Englannin kielen näkökulma puuttuu myös lähes tyystin tutkimuksen kentältä.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville suomalaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä englanninkielisestä sairaanhoitajakoulutusohjelmasta. Tutkimuskysymykset liittyivät opiskelijoiden syihin opiskella kyseisessä koulutusohjelmassa, heidän kielitaitonsa kehitystä tukeviin ja estäviin tekijöihin sekä siihen miten nämä ovat yhteydessä toisiinsa ja ei-englanninkielisille sairaanhoitajille asetettuihin kriteereihin. Lisäksi yksi tutkimuskysymys keskittyi tutkinto-ohjelman kehittämisehdotuksiin. Tuloksia voidaankin näin ollen käyttää hyödyksi englanninkielisten sairaanhoitajakoulutusohjelmien kehittämisessä.
Tutkimukseen osallistui 15 suomalaista sairaanhoitajaopiskelijaa yhdestä englanninkielisestä tutkinto-ohjelmasta. He vastasivat ensin Internet-pohjaiseen kyselyyn ja lisäksi neljää osallistujaa haastateltiin ilmiön syvemmän ymmärtämisen saavuttamiseksi. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Suomalaisilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli useita syitä, jotka vaikuttivat heidän valintaansa opiskella englanninkielisessä koulutusohjelmassa. Tärkeimmiksi syiksi nousivat kuitenkin englannin kieleen liittyvät seikat sekä toiveet kansainvälisestä työllistymisestä. Kielitaitoa ja kommunikatiivista kompetenssia tukivat koulutusohjelmassa laaja englannin kielen käyttö, akateeminen lukeminen ja kirjoittaminen sekä materiaalit, silloin kun ne oli laadukkaasti tehty. Suurimpia estäviä tekijöitä olivat opettajien heikko kielitaito sekä harjoittelujen suorittaminen suomeksi. Osallistujilla oli useita ehdotuksia siitä, miten tutkinto-ohjelmaa voisi kielen näkökulmasta kehittää ja näitä käsiteltiin suhteessa taustateoriaan ja tutkijan omiin näkemyksiin.
Jatkossa kiinnostavaa olisi tietää, miten samat osallistujat kokevat saamansa hyödyn koulutusohjelmasta myöhemmässä vaiheessa jo toimittuaan ammatissa jonkin aikaa. Lisäksi laajempi tutkimus samasta aiheesta on tarpeen, jotta saadaan paremmin yleistettävissä olevia tuloksia. Mikäli kehitystyötä tutkinto-ohjelmissa tehdään tuloksia vastaavaan suuntaan, myös seurantatutkimus on aiheellinen, jotta saadaan selville miten muutokset ovat vaikuttaneet tutkittaviin aihealueisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
"The world has gotten smaller" : third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choice
Määttä, Liisa (2014)Tämän kvalitatiivisen tutkielman tavoitteena oli selvittää viimeisen vuosikurssin käyneiden IB-lukiolaisten käsityksiä opiskelusta suomalaisessa IB-lukiossa. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ... -
“I Have More Courage Now” : Students’ Perceptions of Content Learning and the Development of Their English Self-Concept during the Pre-DP Year
Roiha, Anssi; Salonen, Elise; Salminen, Jenna; Kivimäki, Riia; Laakkonen, Eero (MDPI, 2024)This study investigates students’ (n = 30) experiences of the pre-Diploma Programme (pre-DP) year in Finland. We examined how the students perceived the impact of English-medium teaching on their content learning, how their ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.