Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ristiriitaisia, ja on todettu, että huumori voi sekä hyödyttää että haitata oppimista monella tavalla. Huumori on hyvin monimuotoinen ilmiö ja sitä voi käyttää moniin eri tarkoituksiin. Näin ollen herääkin kysymys siitä, minkälainen huumori olisi todennäköisimmin hyödyllistä oppimiselle ja miten opettajat voisivat käyttää tätä työkalua ryhmänsä oppimisen tukemiseen mahdollisimman tehokkaasti.
Tämä tutkimus tarkastelee aihetta Suomessa toimivien englanninopettajien näkökulmasta ja vastaa kahteen tutkimuskysymykseen siihen liittyen. Ensinnäkin tutkimus näyttää, minkälaista huumoria suomalaiset englanninopettajat opetuksessaan käyttävät ja miten he perustelevat tätä. Toiseksi se kokoaa ja tutkii heidän näkemyksiään siitä, minkälainen huumori on kaikista hyödyllisintä kielenoppimista ajatellen. Pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka tavoitti yhteensä 59 opettajaa. Lisäksi kaksi näistä opettajista osallistui puolistrukturoituihin yksilöhaastatteluihin, joilla täydennettiin kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Pääasiallisena analysointimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että huumoria käytetään suomalaisessa kielenopetuksessa melko runsaasti ja hyvin monipuolisesti. Kyselyn perusteella viisi suosituinta tapaa sisällyttää huumoria opetukseen ovat spontaanit humoristiset kommentit, oudot tai hassut esimerkkilauseet, sanaleikki, pelit ja meemit. Tutkimukseen osallistuneet opettajat perustelevat huumorin käyttöä etenkin sen positiivisilla vaikutuksilla luokan ilmapiiriin, opettajan ammatissa jaksamisella, oppijoiden kiinnostuksen ja motivaation lisäämisellä, muistamisen tehostamisella sekä paremman yhteyden luomisella oppijoihin. Oppimisen kannalta hyödylliseen huumoriin liittyen opettajat korostavat erityisesti sitä, että huumori ei saa loukata ketään tai jättää ulkopuolelle, ja että sen tulisi liittyä olennaisiin aiheisiin ja oppisisältöihin. Lisäksi moni mainitsee, että kielellinen huumori (esimerkiksi sanaleikit, meemit ja hassut esimerkkilauseet) kiinnittää huomiota kieleen, mikä tekee siitä tehokasta, ja usein juuri oppilailta itseltään lähtevä huumori auttaa heitä muistamaan asioita. Opettajat tuntuvat myös olevan tietoisia huumorin mahdollisista haittavaikutuksista luokkahuonekontekstissa. Huumori voi esimerkiksi loukata, edistää kiusaamista tai vaikeuttaa ryhmänhallintaa. Saadut tulokset tukevat ja täydentävät aiempaa tutkimusta. Kaikkiaan tutkimus antaa yksityiskohtaista ja käytännönläheistä tietoa aiheesta ja auttaa näin sekä nykyisiä että tulevia kieltenopettajia käyttämään huumoria kielenoppimisen tehostamiseksi.
...
Asiasanat
opettajat kieltenopetus englannin kieli huumori kielen oppiminen opetus kieli ja kielet oppiminen kielen omaksuminen kieltenopettajat opetustilanne teachers language teaching English language humour language learning teaching and instruction languages learning language acquisition language teachers teaching situation
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.