Kansanopisto-opiskelun motiivit ja kansanopistojen asema : tutkimus neljän suomalaisen kansanopiston entisten opiskelijoiden kokemuksista
Authors
Date
2008Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämä pro gradu –tutkielma on tehty osana Kansanopistot koulutusurana –hanketta. Hank-keessa toteutettiin neljän suomalaisen kansanopiston; Alkio-opiston, Etelä-Pohjanmaan opiston, Helsingin Evankelisen Opiston ja Työväen Akatemian entisille opiskelijoille vuo-silta 1985–2007 laaja kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa selvitettiin erityisesti kansan-opistovuoden vaikutusta suhteessa opiskelijoiden korkeakoulutukseen hakeutumiseen ja myöhempään yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen. Omassa tutkimuksessani käytän tätä sa-maa kyselyaineistoa.
Tutkielmassa keskiöön nousevat kansanopistojen entisten opiskelijoiden opistoon tulon motiivit ja heidän opinnoilleen asettamansa tavoitteet sekä opiskelijoiden kokemukset ta-voitteiden täyttymisestä ja tyytyväisyys omiin suorituksiinsa. Aineiston perusteella kan-sanopistoihin hakeudutaan useimmiten välineellisin opiskeluun/ammattiin tai yleisempään kypsymiseen liittyvin motiivein ja myös opiskelijoiden opinnoille asettamat tavoitteet ovat hyvin vahvasti sidoksissa jatko-opiskeluun saataviin hyötyihin. Vaikka kansanopistot yhä harvemmin ovat ensisijainen opiskelupaikkavaihtoehto, eivät opiskelijat kuitenkaan ajaudu niihin mitenkään sattumanvaraisesti vaan opistojen voidaan nähdä olevan Anthony Gid-densin tarkoittamia toisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi haluamansa opiskelupaikan ulko-puolelle jäänyt opiskelija voi opistossa opiskella jo avoimen yliopiston kautta samaa alaa ja samalla saada myös eväitä yrittää pääsykokeissa uudestaan. Kansanopistot ovat reflek-siivisessä jälkimodernissa yhteiskunnassa siis todellisia elämänpoliittisia vaihtoehtoja.
Tutkimuksen neljän kansanopiston entisten opiskelijoiden motiivien ja tavoitteiden kautta piirtyy myös omanlaisensa kuva kansanopistojen asemasta suomalaisella koulutuksen ken-tällä. Siinä missä mm. Laissa vapaasta sivistystyöstä kansanopistoille annetaan hyvin lavea ja erityisesti vapaata sivistystyötä korostava tehtävä, asettaa opistojen rahoitusjärjestelmä vapaan sivistystyön tarjoajat taloudellisesti varsin hankalaan asemaan ja myös opiskelijoi-den tavoitteet tuntuvat olevan toisensuuntaisia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni" : tarinat kansanopisto-opiskelun merkitysten ilmentäjinä
Oksanen, Aino (2015)Oksanen, Aino. ”Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni” TARINAT KANSANOPISTO-OPISKELUN MERKITYSTEN ILMENTÄJINÄ. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
”Koen olevani koko ajan hämillään” : oppimisvaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukeminen kansanopistoissa
Vuorela, Anna-Maija (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista oppimisen tukea ja ohjausta avoimia korkeakouluopintoja suorittavat ja oppimisvaikeuksia kokevat kansanopiston opiskelijat kaipaavat ja ovat saaneet opettajiltaan sekä millaisilla ... -
Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
Tikkanen, Anne (2020)Ammatillisen koulutuksen reformin myötä verkko-opiskelu tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin ammatillisten perustutkinnon aloittavien nuorten verkossa oppimisen edellytyksiä, verkko-opisk ... -
Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
Valkonen, Maria (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti ...