University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Seminaarityöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Seminaarityöt > View Item

”Koen olevani koko ajan hämillään” : oppimisvaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukeminen kansanopistoissa

Thumbnail
View/Open
643.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vuorela, Anna-Maija
Date
2023
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista oppimisen tukea ja ohjausta avoimia korkeakouluopintoja suorittavat ja oppimisvaikeuksia kokevat kansanopiston opiskelijat kaipaavat ja ovat saaneet opettajiltaan sekä millaisilla keinoilla nämä opiskelijat ovat opinnoistaan selvinneet. Aineisto kerättiin kolmesta kansanopistosta Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 13 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoilla etsimällä aineistosta keskeisiä teemoja. Tutkimukseen vastanneet opiskelijat kaipasivat opettajiltaan yksilöllistä tukea, hallintaa luokkatyöskentelyyn, joustavuutta opetukseen, tukea tarvitsevien kartoitusta sekä emotionaalista tukea. Opiskelijoiden saama tuki opettajiltaan oli monipuolista opetusta, opittavan asian tarjoamista puoliksi valmiina, oppimisessa tukemista, tuen pariin ohjaamista, hyvän oppimisympäristön mahdollistamista, joustavuutta opetuksessa ja arvioinnissa, emotionaalista tukea, akateemisten opiskelutaitojen ja -tekniikoiden opettamista, saatavilla oloa, muistuttamista ja huomauttamista sekä oppimisen apuvälineiden käytössä opastamista. Opiskelijat kertoivat selvinneensä opinnoistaan käyttämällä keinoja, joilla hallita opiskeluaan, hyödyntämällä erilaisia opiskelutekniikoita, muokkaamalla opiskeluympäristöään sekä hyödyntämällä opiskeluyhteisön tukea ja oppimisen apuvälineitä sekä lisä- ja apumateriaaleja. Lisäksi itsereflektiota toteutettiin. Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä paremmin kaikille sopivaa opetusta ja ohjausta kansanopistoissa. Tukea tarvitsevat opiskelijat tulisi kansanopistoissa tunnistaa heti opintojen alkaessa ja auttaa tuen pariin. ...
Keywords
selviytymiskeinot ohjaus (neuvonta ja opastus) oppimisvaikeudet opiskelijat korkeakouluopiskelu opiskelu tukeminen oppiminen kansanopistot erityisopetus opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309185166

Metadata
Show full item record
Collections
  • Seminaarityöt [139]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yliopisto-opiskelijan opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ohjauksella 

    Aho, Johanna (2013)
  • ”Opiskelu tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että sillä on innostava päämäärä” : yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä Hyvis–toimintamallin mukaisen hyvinvointineuvonnan vaikutuksesta opintojen edistymiseen ja opiskeluhyvinvointiin 

    Kurki, Camilla (2019)
    Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana oli tutkia Jyväskylän yliopistossa kehitetyn hyvis–toimintamallin mahdollisuuksia opintojen sujuvuuden ja opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen, sekä tarkastella sitä, ...
  • Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa 

    Laaksonen, Antti (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunta-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia heidän oppimisestaan ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä koulutusohjelmassa opiskelun aikana opiskeltaessa työelämälähtöisillä ...
  • Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa 

    Huuhka, Niilo (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisiä fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan ...
  • Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana 

    Alenius, Johanna; Ohtonen, Taija (2010)
    Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre