Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti kuvailemaan itsenäisten sekä vuorovaikutteisten opetus- ja opiskelumenetelmien ilmenemistä opiskelijoiden arjessa. Tutkimuksen avulla kartoitettiin opiskelijoiden määritelmiä ja kokemuksia itsenäisistä ja vuorovaikutteisista opetus- ja opiskelumenetelmistä sekä opiskelijoiden käsityksiä käytettyjen menetelmien mahdollisesta kehittämisestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla vuosina 2012 ja 2015. Aineiston analyysissa hyödynnettiin fenomenografiaa sekä sisällönanalyysia, eli teemoittelua. Fenomenografia toimi samalla myös tutkimuksen laajempana viitekehyksenä.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat määrittelivät itsenäiset sekä vuorovaikutteiset opetus- ja opiskelumenetelmät yhtäläisesti perustuen menetelmien vaatimaan yksin ja muiden kanssa työskentelyn määrään. Itsenäinen ja vuorovaikutteinen työskentely koettiin siten toistensa vastakohdiksi. Opiskelijoiden kokemuksissa toistuvat teemat vapaudesta, vastuusta, oppimisesta sekä yhteisöllisyydestä. Tutkittavien käsityksen mukaan opintojen kehittämiskohteita olivat vuorovaikutuksen, ohjauksen, tiedon soveltamista vaativien oppimismenetelmien, kurssien osasuoritustapojen sekä valinnanmahdollisuuksien lisääminen. Tutkittavat toivoivat opinnoissaan hyödynnettävän monipuolisesti erilaisia opetus- ja opiskelumenetelmiä itsenäisen sekä vuorovaikutteisen työskentelyn tasapaino huomioon ottaen.
Tutkittavien käsitykset olivat yhteydessä aiempiin opiskelijatyytyväisyyttä sekä oppimiskokemuksia koskeviin tutkimustuloksiin. Tulokset olivat linjassa myös koulutuspolitiikkaan liittyvän ajankohtaisen keskustelun kanssa. Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että opiskelijoiden käsitykset yliopistolla käytettävistä opetus- ja opiskelumenetelmistä sekä niiden kehittämisestä tulisi ottaa paremmin huomioon yliopiston opetussuunnitelmatyössä.
...


Alternative title
Opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27677]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opiskelijaäitien kokemuksia perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittamisesta
Taipale, Anna-Riina (2021)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata, miten opiskelijaäidit kokevat perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittamisen. Perheiden hyvinvointi on jatkuvana yhteiskunnallisen keskustelun kohteena, ja keskustelun tueksi ... -
”Niin siis nimenomaan, semmoinen tavallaan rohkeus kokeilla ja katsoa että no mitäs tässä tapahtuu” : aloittavien opiskelijoiden käsityksiä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa – fenomenografinen tutkimus
Franicevic, Marko (2023)Verkkopainotteinen opiskelu on viime vuosina lisääntynyt runsaasti pedagogisten ratkaisujen muuttuessa, teknologian kehittyessä ja yhteiskunnallisten asioiden vaikuttaessa. Suomessa käynnistyi ensimmäinen verkkopainotteinen ... -
Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
Erola, Antti (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista. Tutkimusta ohjaavina kysymyksinä olivat: minkälaisia käsityksiä opiskelijoilla ... -
"Edistetään oppimista yhdessä" : opetusavustajaohjelma Helsingin yliopiston japanin kielen kursseilla
Fuse, Rie; Sosa, Sachiko (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Artikkelissa käsitellään opetusavustajien soveltamista Helsingin yliopiston japanin tunneilla. Kartoitamme opetusavustajia soveltavan opetusmenetelmän etuja ja haasteita sekä opetusavustajien itsensä että opettajien kannalta. ...