University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni" : tarinat kansanopisto-opiskelun merkitysten ilmentäjinä

Thumbnail
View/Open
635.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Oksanen, Aino
Date
2015
Discipline
Kasvatustiede

 
Oksanen, Aino. ”Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni” TARINAT KANSANOPISTO-OPISKELUN MERKITYSTEN ILMENTÄJINÄ. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 2015. 101 sivua, 2 liitettä. Julkaisematon. Koulutuksen virallisen järjestelmän toiminta tunnetaan hyvin, mutta koulutuksen merkityksestä ihmisten arkielämässä tiedetään vähemmän. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä yksittäiset opiskelijat antavat kansanopisto-opiskelulleen. Aihetta tarkastellaan tarinallisuuden kautta. Tutkimusjoukkona olivat kansanopistojen entiset opiskelijat, jotka ovat opiskelleen vuoden mittaisilla ns. pitkillä linjoilla. Aineisto kerättiin kirjoitelmien muodossa, jakamalla kirjoituspyyntöä eri kansanopistojen entisille opiskelijoille ympäri Suomen. Tutkielman analyysimenetelmänä oli narratiivinen juonianalyysi. Analyysin perusteella kansanopisto-opintojen pariin hakeutumisen motiivi vaikuttaa suuresti opiskelulle annettavaan merkitykseen. Aineistosta muodostettiin neljä erilaista juonityyppiä opintoihin hakeutumisen syihin perustuen: selkeiden tavoitteiden tarinat, ajautumistarinat, elämänmuutostarinat ja harrastustarinat. Tarinoita tarkasteltiin aikajänteestä käsin tutkimuskysymyksiin nojautuen: mikä on motivoinut hakeutumaan opistoon, mitä asioita kirjoitelmissa tuodaan esille itse kansanopistoajasta sekä mitkä asiat on koettu merkityksellisiksi jälkeenpäin ajatellen. Selkeiden tavoitteiden tarinoista muodostettiin tyyppitarina ”pettymyksen tai haaveen kautta tavoitteen saavuttamiseen”. Ajautumistarinoista muodostettiin tyyppitarina ”ajelehtimisesta suunnan löytämiseen”. Elämänmuutostarinoista muodostettiin tyyppitarina ”tyytymättömyydestä kohti muutosta” ja harrastustarinoista muodostettiin tyyppitarina ”harrastajasta luovaksi osaajaksi”. Aikajänteen lisäksi tarinoista löytyi erilaisia juonivivahteita, jotka syventävät opiskelulle annettavaa merkitystä. Sivistyspedagogiikan mukainen sivistymisen prosessi ja ihmisenä kasvaminen ovat tärkeässä asemassa kansanopisto-opiskelun merkityksen muodostumisessa. Yhteistä kaikille juonityypeille on, etteivät kansanopisto-opiskelun merkitykset rajaudu vain tietyn alan osaamisen tai tietämyksen kehittymiseen. Juonityypeissä näkyy myös yksilön kasvun ja kehityksen näkökulma opiskelulle annettavaan merkitykseen. Eri ikä- ja elämänvaiheissa opiskelun merkityksessä painottuvat erilaiset näkökulmat. Yhteisöllisyyden merkitys nousi esille kaikissa neljässä juonityypissä ja kaikissa ikävaiheissa. ...
Alternative title
Tarinat kansanopisto-opiskelun merkitysten ilmentäjinä
Keywords
sivistyspedagogiikka kansanopistot opiskelu merkitys koulutusvalinnat narratiivisuus vapaa sivistystyö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506022161

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kansanopisto-opiskelun motiivit ja kansanopistojen asema : tutkimus neljän suomalaisen kansanopiston entisten opiskelijoiden kokemuksista 

    Virmasalo, Marjo (2008)
    Tämä pro gradu –tutkielma on tehty osana Kansanopistot koulutusurana –hanketta. Hank-keessa toteutettiin neljän suomalaisen kansanopiston; Alkio-opiston, Etelä-Pohjanmaan opiston, Helsingin Evankelisen Opiston ja Työväen ...
  • Vuosi elämästä : Työväen Akatemian opiskelijoiden kansanopistovuoden kokemukset ja merkitykset 

    Niemi, Ari (2008)
  • "Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014 

    Laine, Elli (2017)
    Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ...
  • ”Tuli semmosta kyseenalaistamista et mitä tekee elämällään" : välivuosien kielteinen vaikutus lukiotaustaisten nuorten hyvinvointiin 

    Finnberg, Emilia (2019)
    Tutkimus käsittelee nuorten kokemuksia välivuosista lukion jälkeisenä aikana. Tavoitteena on tutkia, onko välivuosilla kielteistä vaikutusta nuorten hyvinvointiin. Mielenkiinnon kohteena ovat elämän eri osa-alueet, jotka ...
  • Kirjoittaminen muistamisena : tarinankertomisen merkitys Paul Austerin teoksessa The book of memory 

    Paavola, Juho (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre