University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa

Thumbnail
View/Open
1.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tikkanen, Anne
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ammatillisen koulutuksen reformin myötä verkko-opiskelu tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin ammatillisten perustutkinnon aloittavien nuorten verkossa oppimisen edellytyksiä, verkko-opiskeluvalmiuksia ja verkko-opiskelussa tarvittavia tukitoimia etnografian keinoin. Tutkimuksen kenttävaihe toteutettiin Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiassa (ent. Jyväskylän ammattiopisto) lukuvuotena 2016‒2017. Kenttävaiheessa viisi opiskelijaryhmää (otos = 53 opiskelijaa) opiskeli silloisen opetussuunnitelman mukaista Äidinkieli 1 -kurssia lähiopetuksessa, monimuotoisesti ja verkossa. Aineistoa johdettiin kyselyistä, opiskelijoiden haastatteluista, kenttämuistiinpanoista ja kurssiarvioinneista. Aineistosta nousevia tutkimuskysymyksiin liittyviä asioita tutkittiin oppimisen edellytysten ja opiskeluvalmiuksien teoreettisessa viitekehyksessä ja pyrittiin etnografisen tutkimuksen mukaisesti tiheään kuvaukseen verkossa opiskelemisesta. Verkossa oppimisen edellytyksiksi listattiin opiskelijan riittävät ajanhallintataidot, opiskelumotivaatio, minäpystyvyys, opiskelussa tarvittavat IT-taidot ja erilaiset tukimuodot. Opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiuksien todettiin olevan vaihtelevat erinomaisista valmiuksista riittämättömiin valmiuksiin. Valtaosalla otoksesta näyttäisi kuitenkin olevan ainakin jonkinlaiset valmiudet opiskella ainakin osittain verkossa, kunhan riittävistä tukitoimista pidetään huolta. Verkko-opiskelua edesauttaviksi tukitoimiksi listattiin sekä opettaja- että opiskelijalähtöisiä keinoja, mutta on huomioitava myös organisaatiolähtöinen tuki. ...
 
Along with the reform of Finnish vocational education, the amount of online studying will increase in the future. In this thesis, conditions of online learning, readiness to study online and the measures of support needed in online studying among young first year vo-cational school students, are surveyed by means of ethnography. The field phase was im-plemented in Jyväskylä Educational Consortium Gradia in school year 2016‒2017. Dur-ing the field phase, five groups of students (sample = 53) were studying Finnish language and literature 1 -course either face-to-face, multi-modally or online by the curriculum of that time. The data was deduced from surveys, student interviews, field notes and course evaluations. The issues that rose from the data were examined in the theoretical frame-work of the conditions of learning and study-readiness, and according to ethnographic research, the research aimed to reach “thick description” of online studying. As the condi-tions of online learning were listed sufficient time management skills, study motivation, self-efficacy, information technology skills needed in studying of a learner and different measures of support. The online study readiness of students was found to be ranging from excellent to insufficient readiness. Most of the students however seem to have somewhat sufficient readiness to study at least partially online, as long as the measures of support are adequate. As the measures of support according to online studying were listed both teacher- and student-oriented means, but one must take account of organization-oriented support as well. ...
 
Keywords
valmiudet tukitoimet minäpystyvyys tietotekniikkataidot itsesäätely motivaatio ajanhallinta monimuoto-opetus oppiminen verkko-opetus verkko-opiskelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003162403

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta 

    Valtanen, Katja (2010)
    Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ...
  • Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin 

    Juomoja, Matias (2018)
    Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ...
  • Experiencing Blended Learning during COVID‐19 

    Qin, Paiwei; Wei, Jianhui; Lin, Shengjun; Huang, Shaoming; Deng, Qiongying; Wei, Li (Wolters Kluwer - Medknow, 2022)
  • Yhteisöviestinnän verkko-oppimateriaali oppimisen välineenä 

    Pesonen, Kati (2001)
  • Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena 

    Korppinen, Laura (2018)
    Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään Suomessa yhä enemmän – lähes jokainen suomalainen nuori käyttää internetiä useita kertoja päivässä. Lukioverkko hajaantuu, ja opettajien ammattijärjestö on huolissaan koulutuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre