Kansanopisto-opiskelun motiivit ja kansanopistojen asema : tutkimus neljän suomalaisen kansanopiston entisten opiskelijoiden kokemuksista
Authors
Date
2008Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämä pro gradu –tutkielma on tehty osana Kansanopistot koulutusurana –hanketta. Hank-keessa toteutettiin neljän suomalaisen kansanopiston; Alkio-opiston, Etelä-Pohjanmaan opiston, Helsingin Evankelisen Opiston ja Työväen Akatemian entisille opiskelijoille vuo-silta 1985–2007 laaja kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa selvitettiin erityisesti kansan-opistovuoden vaikutusta suhteessa opiskelijoiden korkeakoulutukseen hakeutumiseen ja myöhempään yhteiskunnalliseen aktiivisuuteen. Omassa tutkimuksessani käytän tätä sa-maa kyselyaineistoa.
Tutkielmassa keskiöön nousevat kansanopistojen entisten opiskelijoiden opistoon tulon motiivit ja heidän opinnoilleen asettamansa tavoitteet sekä opiskelijoiden kokemukset ta-voitteiden täyttymisestä ja tyytyväisyys omiin suorituksiinsa. Aineiston perusteella kan-sanopistoihin hakeudutaan useimmiten välineellisin opiskeluun/ammattiin tai yleisempään kypsymiseen liittyvin motiivein ja myös opiskelijoiden opinnoille asettamat tavoitteet ovat hyvin vahvasti sidoksissa jatko-opiskeluun saataviin hyötyihin. Vaikka kansanopistot yhä harvemmin ovat ensisijainen opiskelupaikkavaihtoehto, eivät opiskelijat kuitenkaan ajaudu niihin mitenkään sattumanvaraisesti vaan opistojen voidaan nähdä olevan Anthony Gid-densin tarkoittamia toisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi haluamansa opiskelupaikan ulko-puolelle jäänyt opiskelija voi opistossa opiskella jo avoimen yliopiston kautta samaa alaa ja samalla saada myös eväitä yrittää pääsykokeissa uudestaan. Kansanopistot ovat reflek-siivisessä jälkimodernissa yhteiskunnassa siis todellisia elämänpoliittisia vaihtoehtoja.
Tutkimuksen neljän kansanopiston entisten opiskelijoiden motiivien ja tavoitteiden kautta piirtyy myös omanlaisensa kuva kansanopistojen asemasta suomalaisella koulutuksen ken-tällä. Siinä missä mm. Laissa vapaasta sivistystyöstä kansanopistoille annetaan hyvin lavea ja erityisesti vapaata sivistystyötä korostava tehtävä, asettaa opistojen rahoitusjärjestelmä vapaan sivistystyön tarjoajat taloudellisesti varsin hankalaan asemaan ja myös opiskelijoi-den tavoitteet tuntuvat olevan toisensuuntaisia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni" : tarinat kansanopisto-opiskelun merkitysten ilmentäjinä
Oksanen, Aino (2015)Oksanen, Aino. ”Minkälainen tuo kansanopistovuoteni olikaan! Sitä on vaikea pukea sanoiksi, niin suuri vaikutus sillä oli elämääni” TARINAT KANSANOPISTO-OPISKELUN MERKITYSTEN ILMENTÄJINÄ. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
Verkossa oppimisen edellytykset, opiskelijoiden verkko-opiskeluvalmiudet ja verkko-opiskelun tukeminen : etnografinen tutkimus monimuotoisesta äidinkielen kurssista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
Tikkanen, Anne (2020)Ammatillisen koulutuksen reformin myötä verkko-opiskelu tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin ammatillisten perustutkinnon aloittavien nuorten verkossa oppimisen edellytyksiä, verkko-opisk ... -
Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
Valkonen, Maria (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti ... -
Esteetön opiskeluympäristö ammatillisessa oppilaitoksessa : tapaustutkimus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kokemuksista
Jokinen, Aija (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena ammattioppilaitoksen esteettömyys ilmenee erityistä tukea tarvitsevan ja oppimisvaikeustaustaisen opiskelijan ja hänen opettajiensa kokemana. Tutkimuksessa tuotiin esille ...