dc.contributor.author | Savonmäki, Pasi | |
dc.date.accessioned | 2012-05-02T11:55:50Z | |
dc.date.available | 2012-05-02T11:55:50Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-3005-9 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1215787 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37746 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen kohteena on ammattikorkeakouluopettajien kollegiaalinen yhteistyö. Teema
liittyy sekä ammattikorkeakoulututkimukseen että opettajan työn tutkimukseen. Ammattikorkeakoulujärjestelmän
luominen oli 1990-luvun merkittävin koulutusjärjestelmäuudistus
Suomessa. Ammattikorkeakoulut ovat pyrkineet erottautumaan uudenlaiseksi koulutuskulttuuriksi,
jossa kollegiaalinen yhteistyö on koulun rakenteellisen uudistamisen,
työkulttuurin kehittämisen ja opettajan ammatillisen kasvun kannalta keskeinen ilmiö.
Yhteisöllinen opettajuus konkretisoituu monissa ammatillista opettajuutta koskevissa tutkimuksissa
keskeiseksi koulun kehittämisen haasteeksi. Ammatillisen opettajan työ onkin
muuttunut entistä enemmän ulkoisten ja sisäisten yhteistyösuhteiden rakentajaksi ja ylläpitäjäksi.
Yhteistyökyky on yhä tärkeämpi edellytys opettajan ja koko ammattikorkeakoulun
tuloksekkaalle työlle. Mikropoliittinen näkökulma korostaa opettajan työtä koskevan
vallan ja vaikuttamisen merkitystä yhteistyön elementtinä. Siinä keskeisenä ilmiönä
on opettajan työn autonomian ja sitä koskevan hallinnollisen vallan jännite.Tutkimus on laadullinen ja sijoittuu organisaatiotutkimuksen ja opettajan ajattelun tutkimuksen
välimaastoon. Lähtökohtana oli ymmärtää yhteistyötä osana opetustyön kokonaisuutta.
Tutkimustehtävänä oli kuvata ja analysoida opettajien kokemuksia kollegiaalisesta
yhteistyöstä ja ammattikorkeakoulua opettajien yhteistyön kontekstina. Tutkimusmenetelmänä
oli teemahaastattelu yhteistyön kontekstista, sisällöistä, muodoista ja intresseistä.
Ensimmäinen aineisto kerättiin 17 opettajan ryhmähaastatteluna viidessä ryhmässä ja
toinen aineisto 19 opettajan yksilöhaastatteluna.
Ilmapiiri osoittautui opettajien kokemuksissa tärkeäksi resurssiksi ja edellytykseksi yhteistyön
sujumiselle. Asiantuntijuusrajojen ylläpitäminen nähtiin sekä autonomian suojana
että eristäytymisenä kollegoista. Rajanylitykset merkitsivät opetuksellisia innovaatioita
ja yhteisopettajuutta sekä oman ammattialan kehittämistä työelämäkonteksteissa. Organisaatiokulttuurissa
korostuivat kiire, työn pirstaloituminen ja kehittämisen paine. Näitä lievensivät
opettajien toisiltaan saama tuki ja luottamus sekä autonomian kunnioittaminen.
Opettajan työn jäsentäminen opetus-, vuorovaikutus- ja hallintoareenaksi auttoi ymmärtämään
opettajien kokemuksia yhteistyöstä. Eri areenoilla vaikutetaan, suojaudutaan ja tehdään
yhteistyötä. Ne edellyttävät opettajilta erilaista osallistumista ja erilaista osaamista,
mikä näytti lisäävän työn kuormitusta.
Opettajan oma ajattelu nousi keskeiseksi yhteistyön lähtökohdaksi ja se korostui enemmän
kuin toimintaa kehystävät organisaatiorakenteet. Opettajien keskinäinen yhteistyö
perustuu joko rajoja ylläpitävään individualistiseen tulkintaan tai yhteisölliseen, sosiaalista
riippuvuutta korostavaan tulkintaan. Autonomian individualistinen tulkinta saattaa johtaa
vieraantumiseen yhteistyön mahdollisuuksista, jolloin erilaiset yhteistyön tavat ovat parhaimmillaan
tuen hakemista oman työn tekemiselle. Yhteisöllinen tulkinta voi sen sijaan
johtaa sellaiseen rajojen ylittämiseen, jossa yhteistyö nähdään välttämättömänä osana opetusta
ja sen tavoitteiden saavuttamista. Silloin yhteistyö edistää positiivista riippuvuutta ja
edistää myös ammattikorkeakoulun kulttuurin muodostumista yhteistyötä tukevaksi. Opettajankoulutuksessa,
organisaation kehittämisessä ja johtamisessa olisi kiinnitettävä huomiota
siihen, miten opettajan autonomiaa tulkitaan ja minkälaista toimintakulttuuria sen
myötä rakennetaan. | fi |
dc.format.extent | 200 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.isversionof | ISBN 978-951-39-3004-2 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kollegiaalisuus | |
dc.title | Opettajien kollegiaalinen yhteistyö ammattikorkeakoulussa : mikropoliittinen näkökulma opettajuuteen | |
dc.type | doctoral thesis | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-3005-9 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Doctoral dissertation | en |
dc.type.ontasot | Väitöskirja | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 | |
dc.relation.issn | 1455-447X | |
dc.relation.numberinseries | 23 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | doctoralThesis | |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |