University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digitalisaatio ja opettajien teknologisten taitojen kehittäminen ammattikorkeakoulussa

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Järvenpää, Titta
Date
2019
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä Pro Gradu –tutkielma käsittelee opettajien TVT-taitojen kehittämistä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on syvennytty haastattelujen kautta opettajien TVT-taitoihin ja niiden oppimiseen. Tutkimuskysymyksenä oli ”Miten opettajien TVT-taitoja voidaan kehittää systemaattisesti digitalisaation kehittyessä?” Tutkimuksen tuloksista on koottu parhaat käytänteet opettajien esimiehille työkaluiksi. Tutkimuksen teoriana ja viitekehyksenä on käytetty Koehlerin ja Mishranin (2006) TPACK-mallia, joka perustuu Shulmanin teoriaan (Schumann, 1989) Tutkimuksen viitekehys on yhdistetty ammattikorkeakoulun toimintamalliin. Haastattelujen myötä syntyi uusia löydöksiä, johon nykyiset tutkimukset eivät ole systemaattisesti pureutuneet. Ensimmäinen näistä on, että opettajien TVT-taitojen kehittymistä varten tulisi olla systemaattinen mittaristo. Johdon tulisi ohjata TVT-taitojen kehittämistä huomattavasti nykyistä tiiviimmin. Toinen löydös oli, että opettajat voisivat saada kompensaatiota tekemistään digitaalisista sisällöistä antaessaan materiaalinsa toisten opettajien käyttöön. ...
 
The purpose of this Master Thesis was to describe how to develop teachers' ICT skills at the University of Applied Sciences. The orientation type of re-search is quantitative, and the method was the case study. The data collection was carry out interviewing by six teachers in case university of applied sciences. The main question was, how the teacher can study new technological skills. This research main idea is how teachers has studied or found new technological skills and to find the best practices using TPACK as a theoretical framework. TPACK means technological pedagogical content knowledge which is a theory formed by Mishra and Koehler (2006). Mishra and Koehler (2006) based their theory to Shulman’s (1989) theory of teachers’ pedagogical content knowledge. The research finding and the interviews show the emergence of new findings that have not been systematically explored by current studies. The first is that there should be a systematic instrument for the development of teachers' ICT skills. Management should monitor of ICT skills more closely. Another finding was that teachers could be compensated for the digital content they made by providing their material to other teachers. ...
 
Keywords
teknologiset taidot teknologian kehittyminen TVT-taidot opettajat tieto- ja viestintätekniikka digitalisaatio ammattikorkeakoulut taidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903261963

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24425]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Workseed-ohjelman käyttöönotto Seinäjoen ammattikorkeakoulussa työharjoitteluiden ohjauksen välineenä 

    Kohtala, Suvi (2020)
    Tämän mixed methods -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Seinäjoen ammattikorkeakoulussa käyttöönotettua Workseed-ohjelmaa työharjoitteluiden ohjauksen välineenä. Tarkoituksena oli kartoittaa kokemuksia ...
  • Opettajien kollegiaalinen yhteistyö ammattikorkeakoulussa : mikropoliittinen näkökulma opettajuuteen 

    Savonmäki, Pasi (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)
    Tutkimuksen kohteena on ammattikorkeakouluopettajien kollegiaalinen yhteistyö. Teema liittyy sekä ammattikorkeakoulututkimukseen että opettajan työn tutkimukseen. Ammattikorkeakoulujärjestelmän luominen oli 1990-luvun ...
  • Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa 

    Rantavuori, Hanna (2015)
    Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu ...
  • Fysioterapian opettajien käsitykset itsenäisestä opiskelusta ja sen tukemisesta ammattikorkeakoulussa 

    Henttonen, Anne (2002)
  • Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla 

    Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre