Digitalisaatio ja opettajien teknologisten taitojen kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä Pro Gradu –tutkielma käsittelee opettajien TVT-taitojen kehittämistä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on syvennytty haastattelujen kautta opettajien TVT-taitoihin ja niiden oppimiseen. Tutkimuskysymyksenä oli ”Miten opettajien TVT-taitoja voidaan kehittää systemaattisesti digitalisaation kehittyessä?” Tutkimuksen tuloksista on koottu parhaat käytänteet opettajien esimiehille työkaluiksi. Tutkimuksen teoriana ja viitekehyksenä on käytetty Koehlerin ja Mishranin (2006) TPACK-mallia, joka perustuu Shulmanin teoriaan (Schumann, 1989) Tutkimuksen viitekehys on yhdistetty ammattikorkeakoulun toimintamalliin.
Haastattelujen myötä syntyi uusia löydöksiä, johon nykyiset tutkimukset eivät ole systemaattisesti pureutuneet. Ensimmäinen näistä on, että opettajien TVT-taitojen kehittymistä varten tulisi olla systemaattinen mittaristo. Johdon tulisi ohjata TVT-taitojen kehittämistä huomattavasti nykyistä tiiviimmin. Toinen löydös oli, että opettajat voisivat saada kompensaatiota tekemistään digitaalisista sisällöistä antaessaan materiaalinsa toisten opettajien käyttöön.
...
The purpose of this Master Thesis was to describe how to develop teachers' ICT skills at the University of Applied Sciences. The orientation type of re-search is quantitative, and the method was the case study. The data collection was carry out interviewing by six teachers in case university of applied sciences. The main question was, how the teacher can study new technological skills.
This research main idea is how teachers has studied or found new technological skills and to find the best practices using TPACK as a theoretical framework. TPACK means technological pedagogical content knowledge which is a theory formed by Mishra and Koehler (2006). Mishra and Koehler (2006) based their theory to Shulman’s (1989) theory of teachers’ pedagogical content knowledge.
The research finding and the interviews show the emergence of new findings that have not been systematically explored by current studies. The first is that there should be a systematic instrument for the development of teachers' ICT skills. Management should monitor of ICT skills more closely. Another finding was that teachers could be compensated for the digital content they made by providing their material to other teachers.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Workseed-ohjelman käyttöönotto Seinäjoen ammattikorkeakoulussa työharjoitteluiden ohjauksen välineenä
Kohtala, Suvi (2020)Tämän mixed methods -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Seinäjoen ammattikorkeakoulussa käyttöönotettua Workseed-ohjelmaa työharjoitteluiden ohjauksen välineenä. Tarkoituksena oli kartoittaa kokemuksia ... -
Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
Rantavuori, Hanna (2015)Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu ... -
Opettajien kollegiaalinen yhteistyö ammattikorkeakoulussa : mikropoliittinen näkökulma opettajuuteen
Savonmäki, Pasi (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)Tutkimuksen kohteena on ammattikorkeakouluopettajien kollegiaalinen yhteistyö. Teema liittyy sekä ammattikorkeakoulututkimukseen että opettajan työn tutkimukseen. Ammattikorkeakoulujärjestelmän luominen oli 1990-luvun ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.