University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Niin paljon kuuluu opettajuuteen : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajien täydennyskoulutuksen tarpeista mediakeskustelussa

Icon
416.4Kb

Authors
Vainio, Lee
Date
2020
Discipline
KasvatustiedeEducation
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa opettajille suunnattua täydennyskoulutusta lähestytään mediakeskustelun kautta. Kiinnostavaa on, mihin opettajan kelpoisuuden katsotaan riittävän, mutta myös se, millaista täydennyskoulutusta nykypäivän opettajuus vaatii. Tarkastelun kohteena on myös se, millaisia mielikuvia nämä diskurssit muodostavat opettajan työnkuvasta, etenkin opettajan uraa harkitsevan nuoren silmissä. Tutkimuksen menetelmä on diskurssianalyysi. Tutkimusaineisto muodostuu kolmesta täydennyskoulutuksen tarvetta käsittelevästä uutisesta. Aineisto on analysoitu niistä näkökulmista, mitä täydennyskoulutus diskurssien kautta katsotaan kuuluvaksi nykyaikaiseen opettajuuteen. Tarkastelussa on kiinnitetty huomiota siihen, millä tavoin eri representaatiota ilmaistaan, mitä niistä saattaa seurata, sekä sitä kenen taholta tätä diskurssia pääasiassa käydään. Lisäksi aineistoa tarkastellaan sosiaalisen kontekstin sekä legitimoinnin näkökulmasta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että täydennyskoulutuksilla, niin tärkeitä kuin ne opettajan ammatti-identiteetin kehitykselle ovatkin, pyritään myös ratkaisemaan ongelmia, joiden syyt ovat niin monitahoisia, että niiden ratkaisemiseen ei enää pelkkä opettajien täydennyskoulutus riitä. Lisäksi näistä uutisoinneista syntyneet representaatiot opettajuudesta jättävät ammatin arvokkaat puolet pimentoon ja tämän negatiivisen mielikuvan vuoksi opettajan ammatin vetovoimaisuus on saattanut kärsiä. ...
Keywords
diskurssianalyysi diskurssi opettajat opettajuus opettajankoulutus täydennyskoulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006244666

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana. 

    Linna, Sanna (2018)
    A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena ...
  • "Olenko koskaan valmis?" : Kauhajoen kaupungin perusopetuksen opettajien täydennyskoulutuksen tarve 

    Hautaviita, Petri (2004)
  • Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi : opettajien täydennyskoulutus 2005 ja seuranta 1998-2005 oppiaineittain ja oppialoittain eri oppilaitosmuodoissa 

    Piesanen, Ellen; Kiviniemi, Ulla; Valkonen, Sakari (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)
    Tutkimusraportti pohjautuu opetusministeriön vuonna 2001 julkaiseman Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman valtakunnallisen seuranta- ja arviointihankeen opettajien täydennyskoulutusta koskevan osuuden tuloksiin. ...
  • Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus 

    Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)
    Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ...
  • Uudistuvaan opettajuuteen kasvu : ilmiölähtöinen oppiminen yksilön ja ryhmän prosesseina 

    Kauppinen, Merja; Aarto-Pesonen, Leena; Kostiainen, Emma (Jyväskylän yliopisto, 2020)
    Ilmiölähtöinen oppiminen on sisältöihin keskittyvän, oppiainejakoisen opetuskulttuurin murtamista siten, että uudistetaan ainejakoiseen pedagogiikkaan liittyviä oppimisen käytänteitä. Ilmiölähtöinen opetus murtaa totuttuja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre