Niin paljon kuuluu opettajuuteen : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajien täydennyskoulutuksen tarpeista mediakeskustelussa
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tässä tutkimuksessa opettajille suunnattua täydennyskoulutusta lähestytään mediakeskustelun kautta. Kiinnostavaa on, mihin opettajan kelpoisuuden katsotaan riittävän, mutta myös se, millaista täydennyskoulutusta nykypäivän opettajuus vaatii. Tarkastelun kohteena on myös se, millaisia mielikuvia nämä diskurssit muodostavat opettajan työnkuvasta, etenkin opettajan uraa harkitsevan nuoren silmissä. Tutkimuksen menetelmä on diskurssianalyysi. Tutkimusaineisto muodostuu kolmesta täydennyskoulutuksen tarvetta käsittelevästä uutisesta. Aineisto on analysoitu niistä näkökulmista, mitä täydennyskoulutus diskurssien kautta katsotaan kuuluvaksi nykyaikaiseen opettajuuteen. Tarkastelussa on kiinnitetty huomiota siihen, millä tavoin eri representaatiota ilmaistaan, mitä niistä saattaa seurata, sekä sitä kenen taholta tätä diskurssia pääasiassa käydään. Lisäksi aineistoa tarkastellaan sosiaalisen kontekstin sekä legitimoinnin näkökulmasta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että täydennyskoulutuksilla, niin tärkeitä kuin ne opettajan ammatti-identiteetin kehitykselle ovatkin, pyritään myös ratkaisemaan ongelmia, joiden syyt ovat niin monitahoisia, että niiden ratkaisemiseen ei enää pelkkä opettajien täydennyskoulutus riitä. Lisäksi näistä uutisoinneista syntyneet representaatiot opettajuudesta jättävät ammatin arvokkaat puolet pimentoon ja tämän negatiivisen mielikuvan vuoksi opettajan ammatin vetovoimaisuus on saattanut kärsiä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Olenko koskaan valmis?" : Kauhajoen kaupungin perusopetuksen opettajien täydennyskoulutuksen tarve
Hautaviita, Petri (2004) -
Konkari kaapissa : ideaaliopiskelija työkokemusta omaavien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden diskursseissa
Mykkänen, Arttu; Itäkare, Susanna; Paasovaara-Pösö, Salla; Rantavuori, Laura (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)Opiskelijat, joilla on aikaisempaa varhaiskasvatuksen alan työkokemusta, ovat olleet viime vuosina kasvava joukko varhaiskasvatuksen yliopistokoulutuksessa. Aikaisempi tutkimus on antanut viitteitä, että kyseisen ... -
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi : opettajien täydennyskoulutus 2005 ja seuranta 1998-2005 oppiaineittain ja oppialoittain eri oppilaitosmuodoissa
Piesanen, Ellen; Kiviniemi, Ulla; Valkonen, Sakari (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)Tutkimusraportti pohjautuu opetusministeriön vuonna 2001 julkaiseman Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman valtakunnallisen seuranta- ja arviointihankeen opettajien täydennyskoulutusta koskevan osuuden tuloksiin. ... -
Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
Linna, Sanna (2018)A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena ... -
Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.