Opettajien kollegiaalinen yhteistyö ammattikorkeakoulussa : mikropoliittinen näkökulma opettajuuteen
Julkaistu sarjassa
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitosTekijät
Päivämäärä
2007Oppiaine
KasvatustiedeTutkimuksen kohteena on ammattikorkeakouluopettajien kollegiaalinen yhteistyö. Teema
liittyy sekä ammattikorkeakoulututkimukseen että opettajan työn tutkimukseen. Ammattikorkeakoulujärjestelmän
luominen oli 1990-luvun merkittävin koulutusjärjestelmäuudistus
Suomessa. Ammattikorkeakoulut ovat pyrkineet erottautumaan uudenlaiseksi koulutuskulttuuriksi,
jossa kollegiaalinen yhteistyö on koulun rakenteellisen uudistamisen,
työkulttuurin kehittämisen ja opettajan ammatillisen kasvun kannalta keskeinen ilmiö.
Yhteisöllinen opettajuus konkretisoituu monissa ammatillista opettajuutta koskevissa tutkimuksissa
keskeiseksi koulun kehittämisen haasteeksi. Ammatillisen opettajan työ onkin
muuttunut entistä enemmän ulkoisten ja sisäisten yhteistyösuhteiden rakentajaksi ja ylläpitäjäksi.
Yhteistyökyky on yhä tärkeämpi edellytys opettajan ja koko ammattikorkeakoulun
tuloksekkaalle työlle. Mikropoliittinen näkökulma korostaa opettajan työtä koskevan
vallan ja vaikuttamisen merkitystä yhteistyön elementtinä. Siinä keskeisenä ilmiönä
on opettajan työn autonomian ja sitä koskevan hallinnollisen vallan jännite.Tutkimus on laadullinen ja sijoittuu organisaatiotutkimuksen ja opettajan ajattelun tutkimuksen
välimaastoon. Lähtökohtana oli ymmärtää yhteistyötä osana opetustyön kokonaisuutta.
Tutkimustehtävänä oli kuvata ja analysoida opettajien kokemuksia kollegiaalisesta
yhteistyöstä ja ammattikorkeakoulua opettajien yhteistyön kontekstina. Tutkimusmenetelmänä
oli teemahaastattelu yhteistyön kontekstista, sisällöistä, muodoista ja intresseistä.
Ensimmäinen aineisto kerättiin 17 opettajan ryhmähaastatteluna viidessä ryhmässä ja
toinen aineisto 19 opettajan yksilöhaastatteluna.
Ilmapiiri osoittautui opettajien kokemuksissa tärkeäksi resurssiksi ja edellytykseksi yhteistyön
sujumiselle. Asiantuntijuusrajojen ylläpitäminen nähtiin sekä autonomian suojana
että eristäytymisenä kollegoista. Rajanylitykset merkitsivät opetuksellisia innovaatioita
ja yhteisopettajuutta sekä oman ammattialan kehittämistä työelämäkonteksteissa. Organisaatiokulttuurissa
korostuivat kiire, työn pirstaloituminen ja kehittämisen paine. Näitä lievensivät
opettajien toisiltaan saama tuki ja luottamus sekä autonomian kunnioittaminen.
Opettajan työn jäsentäminen opetus-, vuorovaikutus- ja hallintoareenaksi auttoi ymmärtämään
opettajien kokemuksia yhteistyöstä. Eri areenoilla vaikutetaan, suojaudutaan ja tehdään
yhteistyötä. Ne edellyttävät opettajilta erilaista osallistumista ja erilaista osaamista,
mikä näytti lisäävän työn kuormitusta.
Opettajan oma ajattelu nousi keskeiseksi yhteistyön lähtökohdaksi ja se korostui enemmän
kuin toimintaa kehystävät organisaatiorakenteet. Opettajien keskinäinen yhteistyö
perustuu joko rajoja ylläpitävään individualistiseen tulkintaan tai yhteisölliseen, sosiaalista
riippuvuutta korostavaan tulkintaan. Autonomian individualistinen tulkinta saattaa johtaa
vieraantumiseen yhteistyön mahdollisuuksista, jolloin erilaiset yhteistyön tavat ovat parhaimmillaan
tuen hakemista oman työn tekemiselle. Yhteisöllinen tulkinta voi sen sijaan
johtaa sellaiseen rajojen ylittämiseen, jossa yhteistyö nähdään välttämättömänä osana opetusta
ja sen tavoitteiden saavuttamista. Silloin yhteistyö edistää positiivista riippuvuutta ja
edistää myös ammattikorkeakoulun kulttuurin muodostumista yhteistyötä tukevaksi. Opettajankoulutuksessa,
organisaation kehittämisessä ja johtamisessa olisi kiinnitettävä huomiota
siihen, miten opettajan autonomiaa tulkitaan ja minkälaista toimintakulttuuria sen
myötä rakennetaan.
...
Julkaisija
Koulutuksen tutkimuslaitosISBN
978-951-39-3005-9ISSN Hae Julkaisufoorumista
1455-447XMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimuksia [43]
- Väitöskirjat [3598]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana : moraalinen ja karismaattinen näkökulma opettajuuteen
Kaarlenkaski, Nina (2003) -
Niin paljon kuuluu opettajuuteen : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajien täydennyskoulutuksen tarpeista mediakeskustelussa
Vainio, Lee (2020)Tässä tutkimuksessa opettajille suunnattua täydennyskoulutusta lähestytään mediakeskustelun kautta. Kiinnostavaa on, mihin opettajan kelpoisuuden katsotaan riittävän, mutta myös se, millaista täydennyskoulutusta nykypäivän ... -
"Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
Louhiala-Hänninen, Pauliina (2016)Pro Gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhteisöllisyyden toteutumista Suomen ammattikorkeakouluissa fysioterapian koulutusohjelmissa toimivien opettajien keskuudessa. Aihe on ajankohtainen sillä yhdeksi suomalaisen ... -
Digitalisaatio ja opettajien teknologisten taitojen kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Järvenpää, Titta (2019)Tämä Pro Gradu –tutkielma käsittelee opettajien TVT-taitojen kehittämistä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on syvennytty haastattelujen kautta opettajien TVT-taitoihin ja niiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.