"Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
Pro Gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhteisöllisyyden toteutumista Suomen ammattikorkeakouluissa fysioterapian koulutusohjelmissa toimivien opettajien keskuudessa.
Aihe on ajankohtainen sillä yhdeksi suomalaisen ammattikorkeakouluopettajan työn lähtökohdaksi on asetettu yhteisöllisyys. Yhteisöllisyydellä tarkoitetaan kykyä keskusteluun, ammatilliseen uudistautumiseen sekä ongelmien ratkomiseen kollegoiden kanssa. Yhteistyön merkitystä korostetaan jatkuvasti yhtenä tehokkaan korkeakoulun tunnusmerkkinä. Ammattikorkeakouluopettajien yhteisöllisyyden syventäminen kouluissa on kuitenkin todettu haastavaksi tehtäväksi. Ammatillisen opettajan ammatin lähtökohdaksi on perinteisesti liitetty yksin tekeminen ja itsenäisyys omassa työssään. Kollegiaalinen pohdinta, yhdessä tekeminen ja oman toiminnan arviointi eivät ole kuuluneet perinteiseen opettajakulttuuriin. Vähitellen on kuitenkin alettu havaita, että opettajan ajatteluun ja kehittymiseen vaikuttaa vahvasti se työyhteisö ja konteksti jossa hän toimii.
Tutkimus toteutettiin sekä kysely- että haastattelututkimuksena. Kyselytutkimus oli osa laajempaa Jyväskylän yliopiston terveystieteidenlaitoksen tutkimusta ”Opettajuus terveystieteiden ja kuntoutuksen ammatillisessa koulutuksessa”, jonka tarkoituksena oli selvittää nykyajan terveystieteiden opettajan työtä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä suomalaisen terveysalan koulutusjärjestelmän, työelämän ja opettajuuden näkökulmista sekä kehittää terveysalan opettajuutta. Kysely lähetettiin postitse kaikkiin Suomen ammattikorkeakouluihin, joissa oli fysioterapian tutkinnonanto-oikeus syyskuussa 2012. Vastauksia saatiin 33 lomaketta 12 Suomen ammattikorkeakoulusta. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina kolmessa eri puolella Suomea sijaitsevassa ammattikorkeakoulussa fysioterapiaopettajien keskuudessa ajanjaksolla maaliskuu – kesäkuu 2014.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että opettajat pyrkivät yhteisöllisyyden avulla oman työn kehittämiseen ja koko ammattikorkeakoulun kehittämiseen jakamalla asiantuntijuutta yli tutkinto- ja koulutusohjelmien rajojen. Yhteisöllisyys nähtiin kuitenkin usein ”irrallisena” opettajien muusta työstä, mikä tarkoittaa sitä, että toimivaa yhteisöllisyyttä ei ole pystytty kytkemään osaksi opettajan päivittäistä työtä. Opettajat kokivat olevansa usein liian monessa asiassa yhtä aikaa mukana, jolloin aikaa ei riitä yhteiseen työn kehittämiseen. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen tapahtui pääosin yksin eikä yhdessä kollegoiden kanssa. Opettajat kokevat omaavansa liian vähän organisatorista vastuuta omasta toiminnastaan. He kaipasivat koko organisaation toiminnan suuntautumista enemmän kohti oppivaa organisaatiota, jossa opettajatiimillä olisi vastuuta päättää omista asioistaan lähiyhteisön kesken.
...
The purpose of the Master´s Thesis (Pro gradu) was to explore what kind of views physiotherapy teachers have about collaboration in Finnish Universities of Applied Sciences. The topic is current because collaboration is one of the most important requirements in a vocational teacher´s work. The concept of collaboration refers to the ability to discuss, solve problems and innovate together with colleagues. Collaboration is one of the most important elements of effective higher education.
However, successful collaboration has been a challenge in vocational teachers’ work. Traditionally, teachers are used to working independently by themselves. Discussion, reflection and evaluation together with colleagues have not been part of a vocational teacher’s work. Recently, it has become obvious that the community where teachers are working, strongly affects their professional development.
The research methods were a questionnaire survey and group interviews. The survey is part of a larger research project in the University of Jyväskylä, which explores health care teacher´s work more widely. The survey was posted in September 2012 to all Finnish Universities of Applied Sciences which offer physiotherapy in their teaching program. 33 questionnaires were received from 12 educational institutions. The group interviews were carried out in three Universities of Applied Sciences in different parts of Finland during March to June in 2014.
The main findings showed that physiotherapy teachers use collaboration to develop as well their own work as the whole University. Teachers try to share their professional expertise across degree boundaries.
It is noteworthy, that teachers feel that collaboration is disconnected from their normal, daily working. They have not been able to connect successful collaboration to their daily working. Teachers feel that they are involved in too many things, so there is no time to reflect and develop their work collaboratively. Professional development happens mostly alone and not together with colleagues.
Teachers feel that they have too little responsibility for their own work. They hope that the entire University organization were more like a ”learning organization” where teachers had more responsibility to decide about their own work affairs, together with the physiotherapy teacher team.
...
Muu nimeke
Fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
Lundahl, Milka; Keränen, Jussi (2020)Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ... -
Opettajien kollegiaalinen yhteistyö ammattikorkeakoulussa : mikropoliittinen näkökulma opettajuuteen
Savonmäki, Pasi (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)Tutkimuksen kohteena on ammattikorkeakouluopettajien kollegiaalinen yhteistyö. Teema liittyy sekä ammattikorkeakoulututkimukseen että opettajan työn tutkimukseen. Ammattikorkeakoulujärjestelmän luominen oli 1990-luvun ... -
Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
Rantavuori, Hanna (2015)Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu ... -
Yhdessä laulaminen yhteisöllisyyden näkökulmasta Jyväskylän helluntaiseurakunnassa
Hautakangas, Sebastian (2021)Perehdyin tutkielmassani Jyväskylän helluntaiseurakunnan jäsenten kokemuksiin yhdessä laulamisen ja yhteisöllisyyden suhteesta seurakunnan tilaisuuksissa. Tarkoituksenani oli selvittää, kokevatko seurakuntalaiset yhdessä ... -
"Aina ollaan siinä kelkassa, joka tai siinä peräkelkassa, kun juna menee tonne" : fenomenografinen tutkimus fysioterapiaopettajien näkemyksistä digitaalisuudesta työvälineenä
Harjunen, Mari (2020)Globaalit, yhteiskunnalliset ja työelämässä tapahtuvat muutokset vaikuttavat opettajien osaamisvaatimuksiin. Muutokset haastavat opettajia pysymään työssään ajan tasalla ja kehittämään itseään työelämän tarpeita vastaamaan. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.