University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks

Thumbnail
View/Open
126.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tauriainen, Anniina
Date
2009
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Vieraan kielen opiskelussa ja opettamisessa on käytetty pitkään apuvälineinä erilaisia äänitteitä. Kuitenkin vasta lähiaikoina äänitteitä on alettu käyttää myös luokkahuoneen ulkopuolella. Nykyisin monissa suomalaisissa peruskouluissa käytetään englannin kielen oppikirjoja, joissa tulee mukana myös oppilaan CD. Tämä CD on tarkoitettu oppilaan itsenäiseen käyttöön tukemaan vieraan kielen opiskelua kotona. Koska CD:n käyttö on vielä uutta, ei sitä ole tutkittukaan. Aikaisemmat tutkimukset vieraan kielen kuuntelemisesta keskittyvät lähinnä luokkahuonetilanteisiin. Vain muutama aikaisempi tutkimus mainitsee lyhyesti itsenäisen kuuntelun tärkeydestä. Siksi onkin tärkeää tutkia, mikä rooli tällä oppilaan CD:llä on vieraan kielen opettamisessa. Koska opettajilla on paljon kokemusta erilaisista oppimisvälineistä, heitä voi pitää alan asiantuntijoina. Sen vuoksi tutkimus keskittyi opettajien näkemyksiin CD:n käytöstä ja tarkoituksesta. Kaiken kaikkiaan kahdeksan alakoulun englannin kielen opettajaa ympäri Keski-Suomea osallistui tutkimukseen. Heitä pyydettiin vastaamaan tammikuussa 2009 sähköpostilla lähetettyyn kyselylomakkeeseen, joka sisälsi 11 kysymystä oppilaille jaettavasta CD:stä. Tutkimustulokset analysoitiin laadullisesti ja tarkoituksena oli etsiä yhteneväisyyksiä CD:n käytössä sekä opettajien käsityksissä CD:n tarkoituksesta. Tutkimuksessa nousi esille, että CD:tä käytetään kahdella eri tavalla. Oppilaiden tuli joko vain kuunnella CD:tä tai sekä kuunnella että toistaa perässä. Opettajat kokivat, että CD:n tarkoituksena on auttaa oppilaita omaksumaan vierasta kieltä sekä antaa malli oikeasta lausumistavasta ja näin ollen opettaa oppilaita oikeaoppiseen lausumiseen. Tutkimuksessa nousi myös esiin, että CD:stä on ollut hyötyä opetuksessa. Opettajien mielestä oppilaiden suullinen viestintä on parantunut CD:n käyttöön oton jälkeen ja se on helpottanut oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden vieraan kielen opiskelemista. CD:llä siis selvästi on oma paikkansa vieraan kielen opetuksessa. Tutkimuksessa nousi myös esiin, mitä ongelmia opettajat ovat kohdanneet CD:n käytön aikana. Nämä tulokset olivat kuitenkin tutkielman tarkoituksen kannalta epäoleellisia, koska ongelmat liittyivät lähinnä CD:n käytön valvomiseen tai CD:n säilytykseen. Ongelmista huolimatta opettajat suhtautuivat CD:n käyttöön todella positiivisesti ja pitivät sitä hyvänä lisänä oppimateriaaleihin. Opettajat raportoivat myös oppilaiden innostuksesta käyttää CD:tä, mikä osoittaa, että CD on myös oppilaille mieluinen. Tutkimustuloksia rajaa kuitenkin se, että kyselyyn osallistui vain kahdeksan opettajaa ja kyselyssä painopisteenä oli opettajien oma käsitys. Jotta saataisiin selville kuinka CD toimii käytännössä, tulisi seurata oppilaita ja heidän oppimisensa kehittymistä. Tämä tutkielma lähinnä osoitti sen, että CD:tä käytetään ja sillä on oma roolinsa vieraan kielen oppimisessa.     ...
Keywords
recordings learning materials listening second language learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905141591

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills 

    Laukkanen, Otto (2015)
    Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ...
  • Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences 

    Peltola, Marianne (2016)
    Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, ...
  • It's nice to learn English when one has a teacher like mine : learner perceptions of English teachers as motivators 

    Ronkainen, Annika (2013)
  • Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences 

    Kärjä, Essi (2020)
    Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre