Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences

Thumbnail
Katso/Avaa
1.6 Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Peltola, Marianne
Päivämäärä
2016
Oppiaine
Englannin kieliEnglish

 
Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, jossa opetuksen tavoitteena on tarjota opiskelijoille työelämän tiedot ja taidot kokonaisvaltaisessa muodossa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita englannin ja ammattiaineen integraation tavoista sekä hyödyistä ja haitoista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kartoittaa englannin kielen opetusta ammattikorkeakoulussa ja integraatiota opetusilmiönä korkeakoulutuksen kontekstissa. Tutkimus toteutettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä hyödyntävänä monimuototutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta opettajien ryhmähaastattelusta, joissa haastateltiin kahta englannin kielen opettajaa ja kahta ammattiaineen opettajaa. Lisäksi ammattikorkeakoulun opiskelijoille lähetettiin sähköinen kysely, johon vastasi 51 opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin yhden ammattikorkeakoulun sisällä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että englanninkieliset kurssit ja projektit, autenttiset asiakastapaukset sekä työelämän tapauksia simuloivat tilanteet olivat opettajien ja opiskelijoiden suosimia integraation tapoja. Yhteisopetus puolestaan nähtiin niin opettajien kuin opiskelijoiden toimesta haastavana toteuttaa. Integraation hyödyiksi arvioitiin parempi työelämän kielitaitojen oppiminen, kielen oppimisen konkreettisuus ja kieliopintojen tasaisempi sijoittuminen tutkinnon osaksi, kun taas haitat liittyivät vahvasti heterogeenisten opiskelijaryhmien, heikkojen kielenoppijoiden ja virallisen yleiskielen opetuksen kärsimiseen. Sekä opettajien että opiskelijoiden asenteet ilmensivät myös varautuneisuutta englannin kielen sisällyttämistä kokonaan ammattiaineen opintoihin kohtaan. Tutkimuksessa nousi esiin, että vaikka integraatio on jo osa tutkitun ammattikorkeakoulun kielen opetusta, integroitu opetus perustuu satunnaisuuteen ja yksittäisiin opetuskokeiluihin. Jatkotutkimus voisi keskittyä suunnittelemaan konkreettisia toimenpiteitä ja kurssipaketteja, joilla integraatio voidaan toteuttaa ammatillisessa kielenopetuksessa säännöllisesti ja suunnitelmallisesti. ...
Muu nimeke
Teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
Asiasanat
English for Specific Purposes (ESP) integration University of Applied Sciences ammattikorkeakoulut integroitu opetus englannin kieli opettajat opiskelijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605102475

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [27645]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions 

    Miettinen, Sanna (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language ...
  • The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä 

    Mäki-Kuutti, Matias (2021)
    Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ...
  • Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices 

    Keskinen, Outi (2014)
    Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, ...
  • Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons 

    Miskala, Laura (2019)
    Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ...
  • "I can't come up with any reason why English could not be integrated with any other subject" : English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school 

    Kurki, Riikka (2016)
    Nykykoulussa on edessä muutoksia, kun perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuoden 2016 syksystä eteenpäin. Uusi opetussuunnitelma painottaa eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia enemmän ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaise aineisto
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre