University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills

Thumbnail
View/Open
636.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laukkanen, Otto
Date
2015
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ole keskitytty tarkemmin tiettyyn aktiviteettiin kuten musiikkiin. Englanninkielinen musiikki on yleisesti ottaen dominoivassa asemassa markkinoilla Suomessa, ja musiikin kuuntelu tarjoaa oppimiseen paljon myös muita kuin auditiivisia mahdollisuuksia, sillä on normaalia että sitä kuunneltaessa nähdään myös lyriikoita videolta tai lauletaan mukana. Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää suomalaisten nuorten englanninkielisen musiikin päivittäisiä kuuntelutottumuksia sekä aktiviteetteja joita he ovat harjoittaneet kuunnellessaan. Vastaajien tuli myös arvioida, miten paljon englanninkielisen musiikin kuunteleminen heidän mielestään auttaa englannin kielen eri osa-alueissa ja vastata siihen, motivoiko se opiskelemaan englantia. Tutkimukseen osallistui 28 suomea äidinkielenään puhuvaa Keski-Suomalaisen koulun yhdeksäsluokkalaista. Koehenkilöt täyttivät monivalintakysymyksistä ja muutamasta avoimesta kysymyksestä koostuvan kyselylomakkeen englannin oppituntinsa aluksi, ja aineisto analysoitiin määrällisiä menetelmiä käyttämällä. Tutkimus osoitti että haastateltavat kokivat musiikin auttavan englannin taidoissa jonkin verran tai melko paljon. Suurin vaikutus uskottiin olevan sanaston, ääntämisen ja puhumisen alueilla. Musiikki oli myös saanut valtaosan oppilaista käsittelemään englannin kieltä muulla tavalla vapaa-aikanaan, ja yleisimmät aktiviteetit musiikin kuuntelun ohessa tai sen seurauksena olivat mukana laulaminen, lyriikoiden lukeminen sekä niiden suomentaminen. Paljon musiikkia kuuntelevat vastaajat kokivat musiikin vaikutuksen kielitaitoon positiivisempana kuin muut, erityisesti kieliopin ja kulttuurituntemuksen suhteen, ja he myös käsittelivät musiikkia enemmän kuuntelun aikana tai sen seurauksena. Tutkimuksen pohjalta voidaan sanoa, että yhdeksäsluokkalaiset oppilaat tiedostivat vapaa-ajan aktiviteettien vaikutuksen kielitaitoon, kuten jotkut aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet. Eritoten tämä ilmenee oppilaissa jotka ovat ahkeria harrastamaan kyseisiä aktiviteetteja. ...
Keywords
Music in English second language acquisition informal learning learner perceptions
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507082557

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4192]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • English teachers' perception of the purpose of a CD connected to English textbooks 

    Tauriainen, Anniina (2009)
     Vieraan kielen opiskelussa ja opettamisessa on käytetty pitkään apuvälineinä erilaisia äänitteitä. Kuitenkin vasta lähiaikoina äänitteitä on alettu käyttää myös luokkahuoneen ulkopuolella. Nykyisin monissa suomalaisissa ...
  • Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments 

    Mäki-Kuutti, Matias (2014)
    Internetin kautta pelattavat moninpelit tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella Englannin kielitaitoa, sekä käyttää sitä hyväksi erilaisissa kommunikointitilanteissa. Pelien hyötyä kieltenoppimisessa on jo jonkin ...
  • Extramural activities and motivation in adult English learners 

    Tervonen, Mirka (2017)
    Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvasta informaalista oppimisesta on tullut yhä suositumpaa ja yleisempää myös kielten opiskelussa. Uuden kielen ja kulttuurin oppimisessa erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit tarjoavat ...
  • Learner’s beliefs : a case study of adult immigrants independently learning Finnish as a second language 

    Siren, Maricris (2021)
    Learners’ beliefs about second language acquisition (SLA) are described as learners’ personal theories about language learning and language in general. Previous studies reported that beliefs can be productive or unproductive ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre