The English language teacher as a motivator
Tämän proseminaari-työn tarkoitus oli tutkia, miten suuri vaikutus englanninopettajalla on oppilaidensa opiskelumotivaatioon sekä selvittää, mitkä motivointitekniikat oppilaat kokevat tehokkaimmiksi tavoiksi nostaa omaa opiskelumotivaatiotaan. Opiskelumotivaatio määrittelee sen, miksi opiskelemme sekä sen, miten määrätietoisesti ja innokkaasti haluamme oppia. Opiskelumotivaatiota on tutkittu laajalti eri näkökulmista, myös kieltenopetuksessa, ja sen lisäämiseen on laadittu monia opettamistekniikoita. Tämä tutkimus kuitenkin tarkasteli noita opettamistekniikoita oppilaiden näkökulmasta, täydentäen siten aiempaa tutkimusta.
Viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin pääasiassa kolmea eri teosta, jotka käsittelivät opiskelumotivaatiota ja antoivat opettajalle käytännönneuvoja motivaation kohottamiseen. Näistä teoksista kerätyistä tekniikoista koottiin kyselylomake, jossa oppilaita pyydettiin arvioimaan kuinka suuri vaikutus opettajalla on yleensä heidän opiskelumotivaatioonsa, jonka jälkeen heidän tuli arvioida eri opetustekniikoiden vaikutusta motivaatioonsa. Kyselyyn vastasi kuusikymmentä oppilasta kahdesta suomalaisesta lukiosta ja sen avulla kerätty aineisto analysoitiin tilastollisesti, jotta tutkimus tuottaisi yleistäviä tuloksia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että 15 % oppilaista koki englanninopettajansa nostavan opiskelumotivaatiotaan merkittävästi ja 53,3 % koki opettajan nostavan hieman motivaatiotaan. 28,3 % oppilaista ilmoitti, ettei opettajalla ole mitään vaikutusta heidän motivaatioonsa. 3,3 % oppilaista koki, että opettaja yleensä laskee hieman heidän opiskelumotivaatiotaan. Kuitenkaan kukaan oppilaista ei ilmoittanut opettajan laskevan opiskelumotivaatiotaan merkittävästi. Kolme tehokkainta opetusmetodia motivaation kannalta olivat: opettaja näyttää innostuksensa ja kiinnostuksensa englanninkieltä ja opettamista kohtaan, opettaja korostaa avunpyytämisen merkitystä ja opettaja antaa rakentavaa palautetta heti suorituksen jälkeen sekä kokoajan oppimisen edetessä. Kolme motivaation kannalta haitallisinta opetustekniikkaa sitä vastoin olivat: opettaja pitää yhteyttä oppilaiden vanhempiin, opettaja käyttää kilpailuja osana opetustaan ja opettaja käyttää muunlaisia palkintoja kuin arvosanoja opetuksessaan. Käytettävissä olleen resurssien ja aiheen laajuuden vuoksi kaikkia motivaatioon liittyviä opetusmetodeja ei voitu ottaa osaksi tutkimusta. Koska tutkimuksen tavoitteena oli saada yleistä tietoa oppilaiden kokemuksista, lisätutkimusta tarvitaan selvittämän syyt oppilaiden vastausten takana.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
Miettinen, Elisa (2009)Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaarit ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.