As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden
kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt
huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaaritutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää, minkä verran englannin opettajat käyttävät tunneillaan
englantia ja suomea ja miten he perustelevat kielivalintojaan. Taustana käytettiin
teoreettista keskustelua kohdekielen ja äidinkielen hyödyistä kohdekielen oppimisen
kannalta sekä aiempia tutkimustuloksia opettajien kielenkäytöstä.
Tutkimuksen aineisto koostui kahdesta videokuvatusta kahdeksannen luokan
englannin tunnista ja tunnit pitäneiden opettajien haastatteluista. Toisella opettajalla
(A) oli 25 vuoden työkokemus, kun taas toinen opettaja (B) oli noin kaksi vuotta
aiemmin valmistunut sijainen. Analyysin pääpaino oli haastatteluvastausten
laadullisessa analysoinnissa videoitujen tuntien ja aiempien tutkimustulosten
valossa. Tutkimukseen sisältyi myös määrällinen osa, jossa arvioitiin, kuinka paljon
opettajat käyttivät kohdekieltä ja äidinkieltä.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat halusivat käyttää mahdollisimman paljon
englantia, sillä he kokivat oppilaiden altistamisen sille hyödylliseksi ja tärkeäksi.
Kuvattujen tuntien perusteella heidän kielenkäytössään oli kuitenkin eroja. Opettaja
A käytti kohdekieltä käytännössä koko ajan eli 100 %. Opettaja B puhui englantia
47 % ajasta, mutta hänen kielivalintansa jakautuivat kahteen osaan. Alkutunnista hän
käytti 99 % englantia mutta lopputunnista vain 5 %, ilman että tälle löytyi kattavaa
selitystä. Tärkeimmät syyt käyttää äidinkieltä olivat kieliopin opettaminen, kurinpito
ja selitykset ja käännökset suomeksi ellei oppilas ymmärrä jotakin. Tulosten
perusteella vaikuttaa siltä, että opettajan positiivinen käsitys omasta suullisesta
kielitaidosta lisää kohdekielen käyttöä. Aineiston rajallisuuden takia tulosten
perusteella ei kuitenkaan voi tehdä laajempia johtopäätöksiä, ja jatkotutkimusta
tarvitaan niin opettajien kielenkäytön kuin heidän motiiviensa osalta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...