Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden asenteita sukupuolineutraalia kielenkäyttöä kohtaan heidän tulevassa työssään englanninopettajana. Tutkimuskysymykseni ovat: missä pedagogisissa konteksteissa
englanninopettajaopiskelijat näkevät itsensä käyttämässä sukupuolineutraalia kieltä ja mitä toistuvia teemoja ilmenee heidän vastauksissaan näihin pedagogisiin konteksteihin liittyen. Lisäksi pyrin selvittämään tunnistavatko englanninopettajaopiskelijat sukupuolittuneita ja sukupuolineutraaleja ilmauksia, millaisia sukupuolineutraaleja ilmauksia he ovat halukkaita käyttämään ja ovatko nämä yhteneväisiä heidän asenteidensa kanssa.
Tutkimuksen aineisto koostuu kyselyvastauksista, jotka keräsin Google Forms-kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 35 englanninopettajaopiskelijaa. Kysely sisälsi yhden monivalintakysymyksen, laadullisia kysymyksiä ja Likert-asteikkokysymyksiä. Analyysissa paino oli laadullisten vastausten tarkastelussa. Teemoittelin laadulliset vastaukset käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Monivalintakysymyksen
ja Likert-asteikkokysymysten analyysissa hyödynsin Google Forms-ohjelman ominaisuuksia.
Tutkimustulokset osoittivat myönteistä suhtautumista sukupuolineutraalin kielen, kuten ’they’-pronominin käyttöön. Myös sukupuolittuneet ilmaukset tunnistettiin melko johdonmukaisesti. Sukupuolineutraalin kielenkäytön tilanteet jaoin seuraaviin pääteemoihin: opetustilanteet, ihmisiin viittaaminen ja kaikki mahdolliset tilanteet. Syyt sukupuolineutraalin kielen käyttöön jaoin puolestaan
seuraaviin pääteemoihin: hyväksyntä ja inklusiivisuus, haitallisen kielenkäytön välttäminen sekä opettajan velvollisuus. Likert-asteikkovastaukset kuitenkin osoittivat, että vaikka asenteet sukupuolineutraalia kieltä kohtaan olivat myönteiset, ovat sukupuolittuneet ilmaukset juurtuneet englanninopettajaopiskelijoiden kielenkäyttöön ja sukupuolineutraalin kielen käyttö vaatii tietoista yritystä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4988]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Discursive study of attitudes towards English and Finnish
Pirskanen, Heidi (2014) -
Finnish health care and social work students' perceptions of Finnish-English code-switching : a survey study
Rinne, Tiina (2015)Englannin kielen asema kansainvälisenä valtakielenä on vaikuttanut sen leviämiseen myös Suomessa. Laajalle levinnyttä vierasta kieltä käyttävät Suomessa moninaisin tavoin eri-ikäiset ja taitotasoltaan erilaiset ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
A comparative study on Saudi and Japanese in-service teachers’ attitudes towards inclusive education and self-efficacy in inclusive practices
Yada, Akie; Alnahdi, Ghaleb H. (Routledge, 2021)Although providing equal educational opportunity for all children is the common goal for inclusive education around the world, the way of implementation is influenced by cultural, historical, and socioeconomic factors of ... -
2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Määttä, Veera (2014)Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.