Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan. Lisäksi tutkittiin, miten ei-kelpoiset varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat osaamisensa ja asiantuntijuutensa tasoa suhteessa työn asettamiin vaatimuksiin, sekä kartoitettiin osaamisen ja asiantuntijuuden kehitystä tukevia tekijöitä.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin sosiaalisessa mediassa jaetulla Webropol-verkkokyselylomakkeella touko-kesäkuussa 2024. Aineisto muodostui 34 ei-kelpoisen varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista, ja sen analyysissä hyödynnettiin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä temaattista analyysiä. Aineistoa peilattiin malliin varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisesta asiantuntijuudesta ja osaamisesta (Suvanto ym., 2021).
Tulokset osoittivat ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokeman osaamisen painottuvan erityisesti kaikille varhaiskasvatuksen ammattiryhmille yhteiseen osaamiseen. Substanssiosaamiseen liittyvä koettu osaaminen näyttäytyi teoriamallia suppeampana, minkä lisäksi siihen yhdistyi myös valtaosa koetuista kehittämistarpeista. Suhteessa työn asettamiin vaatimuksiin ei-kelpoisten opettajien arviot omasta osaamisestaan vaihtelivat vahvasta luottamuksesta riittämättömyyden tunteisiin. Tutkimus kuitenkin osoitti ei-kelpoisten opettajien olevan vahvasti motivoituneita oman osaamisensa kehittämiseen, ja tutkimuksen avulla tunnistettiin useita ei-kelpoisen varhaiskasvatuksen opettajan osaamisen ja asiantuntijuuden kehitystä tukevia tekijöitä. Tulevaisuudessa tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien osaamisen ja asiantuntijuuden kehityksen tavoitteelliseen tukemiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
Vuorohoidon henkilöstön kokemuksia ammatillisesta identiteetistään ja osaamisestaan
Leiviskä, Kaisa (2014)Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vuorohoidon henkilöstön kokemuksia omasta ammatillisesta identiteetistään työhön liittyvien positiivisten ja negatiivisten tekijöiden kautta. Tässä tutkielmassa ... -
Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
Mutanen, Neea (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät edistivät ja, mitkä haastoivat ... -
Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
Hermonen, Rosanna (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia ... -
Kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajien sekä erityisopettajien välisestä yhteistyöstä
Veikkolainen, Veera (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka ...