Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan sekä sitä, mitkä tekijät tukevat erityispedagogisen osaamisen kehittymistä työelämässä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka on valittu tutkimukseen valinnaisotannalla. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksissa varhaiskasvatuksen opettajan osaamisessa näkyivät kokemukset heikosta erityispedagogisesta osaamisesta ja erilaiset kehityskohteet, kokemukset vahvasta erityispedagogisesta osaamisesta ja erilaiset vahvuudet, henkilökohtaisen suhteen merkitys erityispedagogiikkaan sekä vastuu oman osaamisen kehittämisestä. Nämä teemat antavat suuntaa siihen, että erityispedagoginen osaaminen koetaan yksilöllisesti. Erityispedagogista osaamista tukevia tekijöitä olivat kouluttautuminen, työkokemus, moniammatillinen yhteistyö, erilaisten materiaalien ja työkalujen hyödyntäminen sekä itsetuntemus. Nämä teemat yhdessä lisäävät opettajan erityispedagogista osaamista sekä antavat tuloksia siitä, mikä osaamista lisää erityisesti työelämässä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Häppölä, Satu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemukset suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen
Holmas-Lempinen, Johanna (2024)Tässä pro gradu tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat vahvistavat ... -
Varhaiskasvatuksen kolmitasoisen tuen mahdollisuuksia ja haasteita : kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisesta tuesta
Knuters, Nina; Järvilinna, Pirjo (2024)Tässä tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisen tuen mahdollisuuksista ja haasteista sekä kunnallisessa että yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ...