University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan

Thumbnail
380.9 Kb

Authors
Vanhanen, Vilma |
Savinainen, Ella
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Access restrictions


The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan sekä sitä, mitkä tekijät tukevat erityispedagogisen osaamisen kehittymistä työelämässä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka on valittu tutkimukseen valinnaisotannalla. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustuloksissa varhaiskasvatuksen opettajan osaamisessa näkyivät kokemukset heikosta erityispedagogisesta osaamisesta ja erilaiset kehityskohteet, kokemukset vahvasta erityispedagogisesta osaamisesta ja erilaiset vahvuudet, henkilökohtaisen suhteen merkitys erityispedagogiikkaan sekä vastuu oman osaamisen kehittämisestä. Nämä teemat antavat suuntaa siihen, että erityispedagoginen osaaminen koetaan yksilöllisesti. Erityispedagogista osaamista tukevia tekijöitä olivat kouluttautuminen, työkokemus, moniammatillinen yhteistyö, erilaisten materiaalien ja työkalujen hyödyntäminen sekä itsetuntemus. Nämä teemat yhdessä lisäävät opettajan erityispedagogista osaamista sekä antavat tuloksia siitä, mikä osaamista lisää erityisesti työelämässä. ...
Keywords
varhaiserityiskasvatus erityispedagoginen osaaminen kolmiportainen tuki varhaiskasvatus erityispedagogiikka osaaminen erityiskasvatus ammattitaito inkluusio varhaiskasvatuksen opettajat opettajat tukeminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233990

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta 

    Häppölä, Satu (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista 

    Turunen, Tiia (2021)
    Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ...
  • "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta 

    Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)
    Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ...
  • Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa 

    Sjöblom, Sinitta; Viljanen, Reetta (2022)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa. Tutkimuksessa tuotiin esiin, miten esiopetuksen opettajat kuvailivat käytännön tukitoimia, ja ...
  • Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina 

    Lappi, Laura (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre