Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista ja hyödyistä sekä opettajankoulutuksen haasteista.
Tutkimus on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimukseen osallistui kuusi vailla muodollista kelpoisuutta opettajana työskennellyttä henkilöä, joista viisi opiskelee tällä hetkellä luokanopettajaksi Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Yksi tutkimukseen osallistunut henkilö työskentelee yhä vailla muodollista kelpoisuutta hoitamaansa tehtävään. Hän työskentelee ruotsinkielisenä kielikylpyluokanopettajana.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajan työssä koettiin myönteisiä kokemuksia mutta myös haasteita, kuten jatkuva kiire ja työnkuvan laajentuminen. Kokemukset muodollisen kelpoisuuden puuttumisesta liittyivät joko epävarmuuteen omasta ammatillisesta osaamisesta tai vakituisen opettajanviran ja riittävän palkan saamisesta. Toisaalta pitkän työkokemuksen ja aiemman koulutuksen koettiin antaneen valmiuksia opettajan työhön. Opettajankoulutuksen koettiin muuttaneen ammatillista ajattelua ja syventäneen ymmärrystä opetustyöstä, mutta opettajankoulutuksessa koettiin paljon puutteita. Aiemman työkokemuksen koettiin tarjonneen enemmän valmiuksia opettajan työhön kuin opettajankoulutuksen tällä hetkellä. Aiemman työkokemuksen arvostamista toivottiin enemmän opettajankoulutuksessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29828]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
Salminen, Soile (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan. Lisäksi tutkittiin, miten ei-kelpoiset varhaiskasvatuksen opettajat ... -
Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
Ihalainen, Kati (2018)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenien aikana. Kasvaneen maahanmuuton seurauksena kouluissa järjestetään yhä enemmän perusopetukseen valmistavaa opetusta maahanmuuttajalapsille ja ... -
Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
Korhonen, Laura; Natunen, Kiira (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät näyttäytyvät opettajan ja oppilaan välisisissä ristiriitatilanteissa noviisiopettajille merkityksellisinä rakentavia ristiriitoja tukevan toiminnan kannalta. ... -
Luokanopettajien kokemuksia opettajastereotypioista ja stereotypisoijista.
Kulju, Viivi; Lahtinen, Kaneli (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien tunnistamia ja kokemia opettajastereotypioita, sekä sitä, keiden opettajat kokevat heitä stereotypisoivan. Tässä tutkimuksessa stereotypioilla tarkoitetaan ...